Rozcestník informací o Polsku:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Polskem
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Polskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Polskem níže
4 doporučení pro polský trh:
- Analýza trhu a exportní strategie
Na počátku obchodních aktivit v Polsku, by česká firma měla mít základní informace o tom jaká je tržní situace a konkurence v daném segmentu. Je důležité správně identifikovat cílovou skupinu potenciálních odběratelů/zákazníků a vyznačit si cíle, jakých chce firma dosáhnout na polském trhu v určitém časovém horizontu. - Dostatečné prostředky
Úspěch firmy na zahraničním trhu je podmíněn dostatečným množstvím jak finančních, tak lidských zdrojů. Je nutné počítat s vyčleněním zaměstnanců, kteří se budou polskému trhu věnovat, eventuálně zaměstnáním nových pracovníků, jakož i služebními cestami do Polska, případně i s pozváním polských partnerů do ČR, aby navštívili vaši společnost. - Oslovení potenciálních partnerů
Je vždy lepší kontaktovat firmu telefonicky než pouze písemnou formou. Polské firmy málokdy reagují na neznámé e-maily. Většina firem v Polsku je schopná komunikovat v anglickém jazyce. Samozřejmě kontakt v polském jazyce a s polskou SIM kartou jsou výhodou.
Dále je nutné mít kvalitně zpracované propagační materiály o vaší společnosti, nejlépe v polském jazyce. Pro úvodní oslovení je potřeba připravit dopis představující společnost s důrazem na unikátnost produktu s ním se chcete na polském trhu etablovat. To se týká i jiných materiálů jako např. katalog, ceník, a jiné. Vše by mělo byt přehledné a profesionálně zpracované. - Reference
V Polsku je kladen důraz na důvěryhodnost obchodních partnerů. Předložte reference o vaší společnosti potenciálním polským partnerům. Češi platí v Polsku za nejoblíbenější národ, jako jediní podle průzkumu překročili v preferencích hranici 50 %. Pozvěte své polské partnery do ČR.
Desatero pro obchodování s Polskem
1. Dochvilnost je nutností
V Polsku je zvláštní důraz kladen na přesnost. Pozdní příchody nebo nedodržování dohod může být vnímáno jako projev neúcty nebo nedostatečné profesionality. Kvalitní propagační předměty nebo malé dárky jsou vítány, ale s ohledem na citlivost tématu korupce by neměly být drahé.
2. Zasloužená pochvala potěší
Poláci ocení upřímnou pochvalu, která posílí obchodní vztahy. Naopak kritika může být pro ně obtížně snesitelná, Vyvarujte se ale přehánění s komplimenty. Poláci jsou citliví na neupřímnost a faleš.
3. Vhodně vybraná delegace
Zvolte optimální velikost své delegace. Příliš velká skupina může být vnímána jako nátlak, zatímco příliš malá jako nedostatek zájmu.
4. Pochopení trhu a konkurence
Polsko má dynamický trh s velkou konkurencí. Před vstupem na trh je důležité provést důkladnou analýzu trhu a pochopit, jak se váš produkt nebo služba odliší od konkurence.
5. Budování osobních vztahů
Osobní setkání a komunikace je často preferována před emailem nebo telefonem. Investujte čas do osobních setkání a udržujte pravidelný kontakt. Poláci ocení přímou a jasnou komunikaci bez nejasností.
6. Pozvání na oběd
V Polsku hraje pozvání na oběd nebo večeři důležitou roli v obchodních vztazích. Pokud jste iniciátorem, buďte připraveni uhradit náklady.
7. Pár polských slovíček
Naučte se několik základních slov. To nejen prolomí ledy, ale zároveň zlepší obchodní vztahy. I základní znalost polštiny bude pozitivně hodnocena.
8. Projevení zájmu
Poláci rádi pečují o neformální vztahy, často stvrzované konzumací alkoholu. Snažte se nebýt lhostejní k takovým pozváním.
9. Základní znalost polských dějin
Poláci jsou hrdí na svou historii a kulturu. Znalost několika klíčových historických faktů vám pomůže pochopit mentalitu vašich polských partnerů. Vyhněte se však citlivým tématům, jako jsou politické otázky nebo historické spory, abyste předešli potenciálnímu napětí.
10. Církevní svátky
Polsko je hluboce katolická země, kde jsou církevní svátky důležitou součástí národní identity. Respektování těchto svátků je klíčové i proto, že mohou ovlivnit obchodní aktivity a plánování.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo