II. lekce: Průzkum zahraničního trhu pomocí internetu

Podnikatelé a malé firmy často nedisponují finančními prostředky na to, aby si mohli objednat průzkum zahraničního trhu. Často ale netuší, že existuje hned několik volně a zdarma dostupných online zdrojů informací, které nabídnou klíčová data, trendy, statistiky, a to z různých zemí na světě. Informace o zahraničních příležitostech a jednotlivých teritoriích zároveň mohou všem exportérům ušetřit hodně času. Stačí vědět, kam se podívat.

Podívejme se nejdřív na každého z nás, i my jsme zákazníci a spotřebitelé. Denně v internetových vyhledávačích pátráme po informacích a odpovědích na různé otázky, po firmách, službách, produktech, řešeních, radách, zkušenostech jiných. Hledají miliony lidí na celém světě a jsou to miliardy dotazů!

Kéž by tak existoval nějaký nástroj, který by dokázal shrnout a pak vyhodnotit, co lidé hledají, o co mají největší zájem, kdy hledají více, kdy méně, a jestli je to trend rostoucí nebo naopak. To vše by každé firmě přineslo velmi důležité informace pro rozhodování. Máme pro vás dobrou zprávu, takové nástroje existují a jsou zdarma. Jsou to Statistiky vyhledávání Google nebo Consumer Commerce Barometer. A dnes vás naučíme, jak s nimi snadno pracovat.

Podíváme se také na velmi užitečné online zdroje informací agentury CzechTrade a provozovaného portálu BusinessInfo.cz, včetně poptávek a tendrů v zahraničí, oborových příležitostí a teritoriálních specifik. I to vám pomůže se lépe zorientovat a provést si svůj vlastní průzkum trhu.

Statistiky vyhledávání

na adrese google.cz/statistiky

Z internetových vyhledávačů se dají vyčíst zajímavé trendy. Tyto informace vám v agregované podobě dokážou nabídnout zajímavý pohled na různé sektory nebo konkrétní podnikání, které pak můžete využít při rozhodování. Díky nim je možné podívat se na nejvyhledávanější slova, názvy firem, zboží nebo kategorie v různých zemích, regionech i časových obdobích. S pomocí těchto dat lze lépe přizpůsobit nabídku, její komunikaci, marketing i rozhodování a investice.

Co všechno lze ve Statistikách vyhledávání Google zjistit?

  • Sezónnost podnikání, té pak přizpůsobit komunikaci a další aktivity.
  • Jak je na tom konkurence a jestli je nutné něco dohánět.
  • Ve které zemi, kam se produkt vyváží, je o něj největší zájem (je vůbec zájem).
  • Jaký je obecný trend v podnikání, kterému se daný podnik věnuje? Jaký je trend v případě nové myšlenky, kterou má podnikatel zatím jen v hlavě?

Nyní vám krok za krokem ukážeme, jak můžete nástroj Statistiky vyhledávání Google využít v praxi.

Doporučujeme