Rozcestník informací o Rumunsku:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Rumunskem
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Rumunskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 3 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Rumunskem níže
4 doporučení pro rumunský trh:
- Průzkum trhu potenciálních obchodních partnerů
Kancelář CzechTrade v Bukurešti doporučuje zájemcům o vstup na rumunský trh v prvním pololetí spíše marketingovou přípravu v podobě mapování potenciálních vhodných obchodních kontaktů, které pak samostatně nebo opět ve spolupráci s kanceláří CzechTradu bude moci již adresně oslovit. - Oslovení společností
Většina podnikatelů i manažerů z České republiky je zvyklá na poměrně včasnou odezvu od partnerů ze západoevropských trhů. V Rumunsku je to jinak. Od 90. let je rumunská ekonomika postavena na investicích a importu výrobků. V mnohých oborech a segmentech je již trh saturován. Místní obchodně-servisní společnosti, dovozci a distributoři prošli vývojem a dnes si mohou dovolit vybírat své nové dodavatele a obchodní partnery ze zahraničí. Nebo dokonce odmítnout. Realita je tedy taková, že oslovení zdejších firem přímo z ČR prakticky nefunguje.
Oslovení přímo na území Rumunska předpokládá nejen znalost místního prostředí, ale je zapotřebí nejdříve ověřit a získat kompetentní osobu, pak jej seznámit elektronicky s nabídkou výrobků či služeb a představit obchodní spolupráci. Teprve ve třetí fázi je možné počítat s odezvou rumunské firmy. Ta může být neutrální (z důvodu služební cesty apod.), negativní, nebo pozitivní, tedy, že rumunský manažer je ochoten započít e-mailovou/telefonickou komunikaci s českou firmou. - Nalezení místního zástupce
ZK CzechTrade v Bukurešti doporučuje českým firmám využít služeb místního zástupce kanceláře CzechTrade nebo jiných subjektů se znalostí prostředí pro akviziční práci. - Účast na veletrzích a výstavách
S účastí vám rádi pomohou pracovníci zahraniční kanceláře CzechTrade v Bukurešti.
Desatero pro obchodování s Rumunskem
1. Očekávejte odlišnou kulturu a mentalitu
Rozdílná specifika v osobní i obchodní komunikaci jsou dána odlišným historickým vývojem, orientací ekonomiky i přítomností mnoha národností žijících v Rumunsku.
2. Využijte pozitivní vnímání českých produktů
Při vstupu na rumunský trh je potřeba brát v potaz místní vysokou cenovou citlivost. Čeští exportéři zde však mohou těžit z dobré pověsti českých produktů dosahujících německé kvality za dostupnější ceny.
3. Připravte se na pevně danou řídicí strukturu
Získání rumunského obchodního partnera je otázkou několika opakovaných e-mailů, telefonátů i náhody. Obrňte se trpělivostí. V rumunské firmě obvykle rozhoduje jedna konkrétní osoba.
4. Vyvarujte se zdlouhavých prezentací
Pro e-mailovou komunikaci je ideální stručnost, přehlednost a konkrétnost. Do e-mailu přiložte Letter of Interest (jedna A4 vyjadřující možné benefity pramenící pro rumunskou stranu ze spolupráce s českou firmou) a přehledný výrobkový leták nebo katalog s nabídkou výrobků pro Rumunsko. Neposílejte zdlouhavé texty nebo velké soubory.
5. Reagujte co nejrychleji
Po získání pozitivní odezvy odpovídejte rychle a podle požadavků. Komunikace může nejprve proběhnout e-mailem. Neodmítejte pozvání k osobnímu jednání.
6. Při jednání buďte zdvořilí
Buďte zdvořilí a nedávejte najevo převahu či náskok, daný odlišným vývojem a možnostmi obou zemí. Jednání z pozice síly může být důvodem odmítnutí.
7. Buďte otevřeni kompromisu
Rumunský manažer rád přijme společný kompromis. Diktovat mu podmínky je začátek konce. Rád se bude podílet na zajímavém projektu. Naopak buďte připraveni, že některé podmínky rumunské strany jsou prostě dané.
8. Naslouchejte a ptejte se
Pochválit firmu nebo diskuzi odlehčit neformálními tématy je v pořádku. Vyvarujte se témat jako jsou politika nebo národnostní menšiny. Představte katalog a stručně prezentujte firmu, proč máte zájem obchodovat a co můžete nabídnout. Dopřejte prostor i rumunské straně. Nezapomeňte na závěr navrhnout další postup.
9. Přivezte drobné pozornosti a dárky
Na první setkání můžete přivézt knížku o České republice nebo libovolný tradičně český dárek, případně pro ženy květinu. Pozvat rumunského manažera do vlastní firmy je vhodný nástroj, jak poděkovat za čas, který vám věnoval.
10. Zkuste získat účast na veřejné zakázce
Účast ve veřejných zakázkách může představovat účinný způsob vstupu na rumunský trh. V takovém případě se hodí identifikovat správného místního partnera.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo