Říkají si Monkey Brothers a s přírodní stravou pro sportovce dobyli svět.
Ocenila je i porota nedávno skončené soutěže Exportní cena DHL Unicredit 2017, v níž ovládli kategorii Globální exportér.
Bývalý snowboardista a trenér české reprezentantky ve freestylových disciplínách Šárky Pančochové Josef Toufar a jeho parťák Milan Jurka rozjeli svůj byznys v roce 2008. Projekt Chimpanzee vznikl z potřeby zaplnit volné místo na trhu.
Něco na zub pro aktivní sportovce
„V Česku jsme postrádali kvalitní přírodní stravu bez éček a konzervantů, která by aktivním sportovcům dodávala potřebnou energii. Nejprve jsme vyráběli jen pro sebe a naše přátele. Hledali jsme ideální složení surovin,“ usmívá se Milan Jurka. Podomácku vyrobené „hroudy“ balili do igelitových sáčků a nabízeli svým známým.
První měsíce byly obdobím zkoušení. Namíchat jednotlivé ingredience tak, aby měl výsledný produkt dokonalou chuť a zároveň pomáhal při déletrvající fyzické námaze, bylo složité. Byla to skutečná alchymie, připouští Jurka.
Sám studoval na vysoké škole hygienu potravin. Povědomí o tom, co je vhodná strava pro sportovce, tedy měl: „Věděli jsme, za kým jít a s kým se o složení surovin poradit. Zpočátku jsme vyráběli jen dvě tyčinky, respektive dvě příchutě jediné.“
Šimpanz na pultech Rock Pointu
Přírodní energie s logem šimpanze na obalu si postupně našla své zákazníky a výroba se rychle rozšiřovala. V prvních letech se produkty Chimpanzee v Česku prodávaly v obchodech se zdravou výživou. Dnes najdete tyčinky, gely, želé bonbony a iontové nápoje Monkey Brothers v drogeriích a na pultech prodejen se sportovními potřebami jako Hudy Sport, Sportisimo nebo Rock Point.
„V zahraničí nás do sportů brali od začátku. Naše výrobky nejsou tím, čemu se běžně říká zdravá výživa. Například v běžných müsli tyčinkách bývá nevhodný poměr cukrů. To už si rovnou můžete dát před výkonem věneček nebo větrník,“ upozorňuje Jurka.
Sportovec potřebuje především rostlinné tuky a bílkoviny a takzvané pomalé cukry. Josef Toufar potvrzuje, že složení surovin u Chimpanzee není zcela tradiční. Základem je rýžový sirup. Používají se sojové boby, ovesné vločky či sušené ovoce. „Na rýžovém sirupu jsou naše výrobky postavené. Má totiž menší glykemický index, tedy nižší obsah glukózy. Dobře se s ním pracuje, snadno se ochucuje,“ říká Josef „Jožin“ Toufar.
Sirup ovšem není nejlevnější, což se projevuje na ceně tyčinek. Monkey Brothers připouštějí, že to je jeden z důvodů, proč nenajdete Chimpanzee na pultech českých supermarketů. „Za energy bar s ořechy zaplatíte 39 korun. Tyčinky s cenou nad 35 korun jsou v řetězcích prakticky neprodejné,“ připouští podnikatel.
Zákazníci, kteří při koupi stravy pro sportovce sáhnou hlouběji do kapsy, nemusejí spekulovat nad kvalitou surovin. „Rozhodně nepoužíváme žádné suroviny živočišného původu, dokonce ani prasečí kolagen. Naše výrobky jsou výhradně vegetariánské, drtivá většina dokonce veganská,“ prozrazuje Jurka.
Ačkoli je mezi zákazníky nejvíce vegetariánů a veganů, u Monkey Brothers často nakupují ti, kteří je vnímají jako výrobce vhodného doplňku k tradiční pestré stravě. „To je i případ Adama Ondry, kterého ostatně sponzorujeme stejně jako další profesionální i amatérské sportovce, již podávají mimořádné výkony,“ dodává jeden ze zakladatelů Monkey Brothers.
V produktech Chimpanzee nenajdete ani žádné přírodní náhražky. „Když máme tyčinku s příchutí vanilky, musí tam být pravá vanilka. Stalo se, že vanilka před dvěma lety kvůli neúrodě na trhu chyběla, a my jsme museli tyčinku s vanilkovou příchutí z nabídky vyřadit, “ shrnuje.
Nerovnou bitvu nevyhrajeme
Monkey Brothers – ačkoli si je oblíbili zákazníci takřka v celé Evropě – se ocitají mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně je limituje to, že nemohou vyvážet do vzdálených destinací, ale zároveň je pro ně tuzemský trh malý. Češi si navíc stále nezvykli nakupovat speciální stravu pro sportovce. V ČR se prodá jen 25 procent z celkové produkce. A zatímco prodej za hranicemi roste, poptávka v Česku stagnuje.
Přírodní výrobky bez umělých konzervantů nesnesou velké změny teplot a mají omezenou trvanlivost. „Myslím, že tuhle nerovnou bitvu nevyhrajeme. Například za oceán nikdy vyvážet nebudeme. Zboží zažije po cestě mráz i vedra a naše produkty se musejí se skladovat při teplotách od 5 do 25 stupňů,“ doplňuje Milan Jurka.
Většina produkce tedy směřuje na evropské trhy – nejvíce tyčinek a gelů se prodá v Německu. Jsou ale i exotičtější destinace, kde se s Chimpanzee potkáte. Příkladem mohou být Island, Japonsko nebo Korea.
Jedno procento pro planetu
„Rozhodně se dá prodejem specializované stravy pro sportovce uživit. Prvních pět let jsme sice projekt dotovali, ale teď už stabilně a poměrně slušným tempem rosteme. Roční zisk je v jednotkách milionů korun,“ prozrazuje Milan Jurka.
„Když jsme projekt rozjížděli, věděli jsme, že tryskáče si asi nekoupíme,“ doplňuje vzápětí s úsměvem. Jejich byznys jim prý přináší především radost a pocit uspokojení.
Devizou firmy je to, že klade důraz na udržitelné podnikání a podporuje ekologické projekty. Monkeyx Brothers jsou pouze jedním ze dvou českých podniků, jež se účastní ve světě populárního projektu 1 % for the Planet.
„Znamená to, že jedno procento z obratu automaticky investujeme do ekologických projektů. Je to auditovaná věc. Můžeme se tím chlubit, ale především je pro nás důležitý princip, že člověk, který podniká, také něco vrací společnosti,“ doplňují.
To, čemu se v anglosaském světě říká Giving Back to Society, může být i konkureční výhodou. Jenže čeští zákazníci, kteří procházejí regály a vybírají zboží, takové věci vnímají jen okrajově, domnívá se Jurka.
Jak mají kvalitní suroviny a zda jsou vždy ryze přírodní a výhradně rostlinného původu, hlídají organizace Vegetarian Society a Vegan Society. „Jde o autority, které nám udělují certifikace. Tyto organizace nám dělají každoročně audit surovin, kdy jdou po původu surovin a kontrolují i prodejce a dodavatele,“ dodává.
Monkey Brothers ve zkratce
Firma Monkey Brothers vznikla na jaře roku 2008. Za projektem stojí trojice podnikatelů – Milan Jurka, Josef Toufar a Ondřej Veselý. Vyrábějí potravinové doplňky pro sportovce – iontové nápoje, energetické tyčinky, gely a speciální želé bonbony. Ročně se na celém světě prodá zhruba 1,2 milionů tyčinek Chimpanzee. Tři čtvrtiny produkce jdou na vývoz.
Jakub Procházka
Foto: chimpanzeebar.com