30.11.2011
|
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
Název projektu | Protikorupční a racionalizační změny v zakázkách a nákupech zdravotnické techniky a léků |
Gestor | MZd | Spolugestor | |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2012 |
Obsah, charakteristika projektu
Cílem projektu je pomocí změn v pravidlech zadávání zakázek, nastavení důslednějšího controllingu a změn v pravidlech a institucionálním ukotvení nákupů léků a přístrojů omezit plýtvání a zamezit korupci v systému zdravotnictví.
Samotný projekt se bude skládat z analýzy a „renovace“ vnitřní předpisové základny k tomuto tématu včetně možného přesahu do legislativy zejména v oblasti lékové a vybudování takového informačního systému, který by umožňoval jak ministerstvu, tak i široké veřejnosti kontrolu s nakládáním s veřejnými prostředky jak na MZd, tak i u přímo řízených organizací.
Obsahem projektu budou také opatření přijatá k zamezení tzv. kongresové turistiky, která zakládá podezření na korumpování jednotlivých lékařů pomocí různých „darů“ firem maskujících se často jako podpora vzdělávání apod.
Popis stávající situace, důvody řešení
Zdravotnictví je veřejností i odborníky stále vnímáno jako jedna z oblastí, kde dochází k rozsáhlému plýtvání i nezanedbatelné míře korupce. Nákupy drahých přístrojů, léků i dalších komodit a služeb jsou často provázeny kontroverzemi. Transparency International ve své zprávě uvádí, že ve zdravotnictví se ročně kvůli korupci a plýtvání ztratí až 27,6 miliard Kč. Třebaže nelze předpokládat, že by jakékoliv opatření dokázalo tuto částku úplně eliminovat, v nastavení systému v současnosti existují určité napravitelné institucionální nedostatečnosti.
zpět na začátek
Příklad ze zahraničí
S ohledem na postavení ČR v žebříčku Transparency International je zřejmé, že v oblasti protikorupčních opatření se Česká republika může inspirovat v řadě zemí EU15, například ve Velké Británii (National Institute of Clinical Excellence – NICE), Švédsku, Nizozemí i jinde.
zpět na začátek
Cíle a měřítka projektuPopis cíle | Měřítko | Hodnota |
---|
Racionálnější nákupy drahých přístrojů | Při každém nákupu nad stanovenou finanční částku byla prokázána cost-benefit výhodnost z hlediska nejen finančního, ale zejména z hlediska provedených analýz ohledně racionalizace pokrytí péče v ČR; Health Technology Assessment, vazba na QALY (Quality Adjusted Life Years). | Ano/ne |
Veřejně dostupné informace o zakázkách | Existence portálu umožňujícího transparentní veřejnou kontrolu všech fází zadávání veřejné zakázky a jejího schvalování v celém resortu MZd (technologické řešení pro sledování veřejných zakázek na nákup přístrojové techniky pro přímo řízené organizace; pravidla pro všechna zdravotnická zařízení, jejichž zřizovatelem jsou i obce a vyšší územně správní celky). | Ano/ne |
Levnější nákupy léků (přístup k levnějším generikům, autopilot pro snižování jejich cen) | Nově vytvořená metodologie pro stanovení dohodnutých nejvyšších cen; spočívá v pořádání elektronických aukcí organizovaných Kanceláří zdravotních pojišťoven na principu rezervace trhu nebo části trhu na určité období pro vítězné dodavatele (poměry dodavatelů 50:30:20, alternativně 100 % a podíl na trhu od konkrétního dodavatele zaměnitelného přípravku (zaměnitelným přípravkem rozumíme přípravek zařazený do jedné referenční skupiny, který má biochemický ekvivalent; stejné dávkování a formu podání); pravidla pro lékárny – povinnost vést přípravky z pozitivního seznamu sestaveného Kanceláří. | Kč (oproti minulému období); odhad úspor: řádově miliardy Kč. |
Existence ucelené koncepce a předpisové základny | Protikorupční strategie aplikovaná v celém resortu: předepisování léčivých přípravků podle takzvaného INN kódu u vysoutěžených zaměnitelných léčivých přípravků z pozitivního lékového seznamu zveřejňovaného Kanceláří zdravotních pojišťoven; odlišný přípravek může předepisující lékař vyznačit pouze jen v případě kontraindikace na lék z tohoto seznamu; v případě zdravotnických prostředků je nutno vytvořit obdobný referenční systém, jaký je uplatňován u léčivých přípravků; schválené právní úpravy zaručující snadnější přístup generik na trh a racionalizaci nákupů drahé techniky. | Ano/ne, Ano/ne |
Zamezení kongresové turistiky | Existence transparentních pravidel příspěvků na vzdělávání ze strany firem pro lékaře s možností ovlivňovat preskripci či nákup léčiv a dalšího zdravotnického materiálu či zařízení (značnou část problému však eliminuje zavedení pozitivních lékových seznamů vysoutěžených Kanceláří). | Ano/ne |
zpět na začátek
Hlavní dotčené skupinyCílová skupina projektu | MZd, přímo řízené organizace, pojišťovny, všichni předepisující lékaři a všechny lékárny vydávající léky na předpis. |
Finanční dopady | Prostředky na spuštění portálu budou hrazeny z rozpočtu přímo řízených organizací, resp. Kanceláří z příspěvku zdravotních pojišťoven z provozního fondu (řádově jednotky milionů korun), potenciální horní hranice úspor je naznačena výše zmíněnou zprávou Transparency International (tedy 27,6 mld. Kč). |
zpět na začátek
Popis realizace projektu
První fází realizace bude (resp. již bylo) přijetí základních protikorupčních strategií na úrovni resortu zajišťujících silnější kontrolu nad zadáváním veřejných zakázek. V další fázi pak dojde k přijetí nezbytných právních a institucionálních změn k usnadnění preskripce generik (především formou preskripce generik z pozitivního lékového seznamu; upravení norem týkajících se řízení v rámci SÚKLu), a ve spolupráci s neziskovým projektem zIndex vytvoření portálu, který nabídne veřejnosti možnost plně kontrolovat systém zadávání veřejných zakázek v rámci resortu. Vedlejším dopadem vytvoření tohoto systému by měl být postupný vznik možnosti srovnávání cen a nabídek.
Výstupy projektu
Právní normy posilující oblast kontroly veřejných zakázek, portál umožňující plnou veřejnou kontrolu všech fází zadávání zakázek, nastavení systému nákupu léků a drahých přístrojů omezujícího možnosti lobbyingu a korupce.
zpět na začátek
Harmonogram projektuNázev etapy | Start | Konec | Gestor | Popis |
---|
Racionalizace nákupu a rozmístění nových technologií | 2011 | 2012 | MZd | Odstranění regionálních nerovností v dostupnosti zdravotnické techniky; zavedení hodnotících komisí Health Technology Assessment, které by hodnotily vyšší medicínskou efektivitu oproti stávajícím technologiím, a tedy i účelnost. |
Přístup k novým farmakům | 2011 | 2012 | MZd | Nezávislé srovnávací studie prokazující farmakoekonomický přínos; zrychlení správního řízení o cenách a úhradách léčivých přípravků; účinnost právních norem. |
Zajištění cenově dostupných léků z hlediska udržitelnosti financování | 2011 | 2012 | MZd | Zjednodušení vstupu generik na trh – cenový autopilot (automatické snižování cen v čase). |
Nastavení systému preskripce a nákupu léků | 2012 | 2012 | MZd, pojišťovny | Schválení příslušných právních norem (zejména novelizace zákona o veřejném zdravotním pojištění). |
- Sestavení pozitivního lékového seznamu a soutěže elektronické aukce
| 2012 | 2012 | Kancelář pojišťoven | Snížení výdajů na předepisovaná léčiva. |
- Povinnost dodržovat pozitivní lékový seznam na úrovni předepisujících lékařů a vydávajících lékáren
| 2012 | 2012 | MZd | dtto |
Změna stanovování maximálních cen léčiv | 2011 | 2012 | MZd | Snížení maximální ceny léčiv o 7 %; revize cca 4500 kódů léčiv z hlediska jejich maximální ceny, očekávaná úspora cca 0,7 mld. Kč. |
Přijetí základních protikorupčních strategií | 2011 | 2012 | MZd | Pravidla vztahů s dodavateli, registr referenčních cen, obecné zásady zadávání veřejných zakázek – viz Protikorupční strategie MZd |
Zprovoznění portálu zveřejňujícího zakázky nad rámec požadavku zákona o veřejných zakázkách | 2011 | 2011 | MZd | Zpracování detailní podoby portálu, spuštění portálu, po zahájení každá zakázka nad určitý limit zveřejňována podle jasně daných pravidel ve veřejně dostupné databázi. |
Zamezení kongresové turistice | 2011 | 2011 | MZd, přímo řízené organizace | Novelizace zákona o reklamě, zřízení účtu (agregujícího dobrovolné příspěvky firem na vzdělávání lékařů na úrovni přímo řízených organizací tak, aby neexistovalo přímé propojení mezi lékařem a firmou). |
zpět na začátek