Název projektu | Silniční doprava | ||
Gestor | MD | Spolugestor | MŽP, MMR, MPO |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2025 |
Obsah, charakteristika projektu
Projekt je součástí dlouhodobé strategie dopravy, která řeší komplexní problematiku rozvoje dopravního sektoru. Tato strategie má zajistit koordinovaný rozvoj všech modů dopravy – tj. silniční, železniční, vodní a letecké dopravy. Projekt “Dopravní infrastruktura – silniční doprava“ si klade za cíl zlepšit nedostatečnou kvalitu silniční infrastruktury v ČR.
Popis stávající situace, důvody řešení
Kvalita silniční infrastruktury v ČR je silně podprůměrná. Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se ČR v rámci EU umístila na 22. místě. Co se týče srovnání s ostatními sektory dopravy, je umístění v silniční infrastruktuře zdaleka nejhorší a snižuje celkové hodnocení kvality infrastruktury ČR. Z tohoto důvodu je nutné vnímat dobudování silniční infrastruktury jako prioritní.1
Identifikované problémy:
- nedostatečná kvalita silniční sítě, vedoucí v nevyhovujících trasách – průtahy zastavěnými územími. (Pozn. kvalita silniční sítě je hodnocena pomocí pasportizace komunikací. Vyhodnocuje se soulad s kvalitou předepsanou v technických podmínkách. Kvalita je evidována v Silniční databance Ostrava – detašované pracoviště ŘSD. Tuto databanku je třeba modernizovat, aktualizovat a k tomu je nutno vypracovat projekt informačního systému pro management kvality vozovek);
- fragmentace základního skeletu rychlostních komunikací je zdrojem kongescí a kolizních situací;
- vysoká míra vzniku dopravních kolon, zejména na příměstských a městských silničních komunikacích jako důsledek přivedení silniční dopravy do aglomerací, kterým chybějí obchvaty či okruhy.
Důvody řešení:
Efektivní přeprava zboží po ČR a Evropě je základním předpokladem pro konkurenceschopnost českých podniků.
Příklad ze zahraničí
Podle hodnocení Světového ekonomického fóra je kvalita silnic nejlepší ve Francii, Německu, Rakousku, Portugalsku a Dánsku. V těchto zemích hraje soukromý sektor významnou roli ve financování a provozování infrastruktury.
Popis realizace projektu
První fáze bude u všech modů dopravy stejná. Bude nutné vytvořit analýzu možností alternativních způsobů financování a na základě multikriteriální analýzy vytvořit prioritizaci projektů k realizaci. Mutlitkriteriální analýza zohlední mimo jiné také dopady na životní prostředí. Cílem je primárně realizovat projekty s nejvyšší přidanou hodnotou za vynaložené peníze. Za tímto účelem bude vytvořeno expertní zázemí pro hodnocení projektů a hodnocení rekonstrukcí a oprav pro zajištění kvality stávající infrastruktury. V této fázi bude také nezbytné vytyčit legislativní změny v jednotlivých modech dopravy.
Naplnění identifikovaných cílů je podmíněno stabilizací a navýšením zdrojové stránky rozpočtu určeného pro dopravu i při využití privátních zdrojů. Cíle bude dosahováno postupně dobudováváním páteřní sítě dálnic a rychlostních silnic a výstavbou obchvatů významnějších sídel na hlavních silnicích I. třídy. Zároveň je primárně třeba zajistit dostatečný rozsah oprav a údržby pro zamezení dalšího zhoršování již vybudované infrastruktury. Ambicióznost těchto cílů je podmíněna také provedením klíčových legislativních změn v oblasti investorské přípravy staveb (správní proces a výkupy resp. vyvlastnění pozemků). V návaznosti na rozvoj sítě je nutné přihlédnout k realizaci propojení s ostatními módy dopravy (např. podpora veřejných logistických center).
Stávající princip přímého financování rozvoje dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu není z hlediska dlouhodobého vývoje státního rozpočtu dostačující, v této souvislosti se hledání alternativních zdrojů jeví jako nezbytné. Funkce infrastruktury coby veřejného statku však i nadále zůstane zachována. S jiným způsobem vnímání se ani v rámci EU neuvažuje. Veřejné financování s cílem zajištění veřejné služby za vybírané daně bude vždy rozhodující.
Výstupy projektu:
- Plán investic s ohledem na zvýšení konkurenceschopnosti státu a jeho regionů – stanovení priorit výstavby.
- Doporučení ke konkrétním formám účinné odborné technické a ekonomické supervize.
- Kvalitní a trvale udržitelná fungující silniční doprava s minimálními dopady na životní prostředí a veřejné zdraví.
- Světové ekonomické fórum používá pro mezinárodní srovnání v oblasti infrastruktury převážně tzv. “měkká data“, jimiž je dotazování reprezentativního vzorku podnikatelů.