Název projektu | Změny obsahu vzdělávání | ||
Gestor | MPSV | Spolugestor | MF, MŠMT |
Zahájení projektu | 1.4.2011 | Ukončení projektu | 31.12.2013 |
Obsah, charakteristika projektu
Tento projekt souvisí s projektem „Zvýšení kvality a dostupnosti předškolního vzdělávání“, který je v hlavní gesci MŠMT. Oba projekty jsou vysoce komplementární a v oblastech jako je monitoring kvality a optimální využívání kapacit jsou spolu oba projekty silně provázané a tak k implementaci obou musejí oba resorty přistupovat.
A. Rozvoj služeb péče o děti
Tato část projektu bude realizována zejména legislativními opatřeními, umožňujícími zavedení nových forem služeb péče o děti a rozvoj stávajících služeb péče o děti (tj. podpora služeb péče o děti v oblasti živnostenského podnikání a podpora rozšíření kapacit mateřských škol). Konečným cílem opatření je lepší sladění pracovního a rodinného života rodičů formou udržení jejich kontaktu s pracovním trhem v období péče o děti předškolního věku. V tomto směru bude zavedeno (i) opatření tzv. poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci (nový typ služby péče o děti poskytované rodičem, který zároveň osobně, celodenně a řádně pečuje o vlastní dítě do 7 let věku); (ii) dětské skupiny (nový typ služby nepříležitostné a nekrátkodobé péče o děti poskytované na komerčním i nekomerčním základě v zařízení péče o děti); (iii) podporu služeb v oblasti vázané živnosti péče o dítě; (iv) úpravu odborné způsobilosti osob pečujících nepříležitostně a nekrátkodobě o děti v domácnosti dítěte; (v) zavedení daňové uznatelnosti nákladů zaměstnavatele vynaložených na zajištění služeb péče o děti svých zaměstnanců; (vi) zrušení bezplatnosti posledního roku předškolního vzdělávání a (vii) zvýšení procenta maximální možné finanční spoluúčasti zákonných zástupců dítěte na úhradě neinvestičních nákladů na předškolní vzdělávání.
V zařízeních služeb péče o děti zřizovaných zaměstnavatelem je třeba ve spolupráci MPSV a MŠMT zajistit stejnou míru veřejné finanční podpory připadající na jedno dítě. V segmentu institucionalizovaných služeb předškolní péče je vhodné koordinovat zajištění optimálního využívání kapacit, vyrovnat míru veřejné finanční podpory a využít společný monitoring situace kvality a standardů.
B. Podpora prorodinných opatření zaměstnavatelů
Tato část projektu bude realizována formou nelegislativních opatření, spočívajících v motivování firem k rozvoji prorodinné orientace pracovních podmínek (flexibilní pracovní doba, zkrácené pracovní úvazky, zajištění služeb péče o děti zaměstnanců, benefity pro zaměstnance atp.). Příklady dobré praxe v této oblasti budou realizovány pro zaměstnance státní a veřejné správy.
Popis stávající situace, důvody řešení
Dostupnost služeb předškolní výchovy v ČR je nedostatečná. Veřejná nabídka není schopna dostatečně pružně reagovat na demografický vývoj. Přetrvávají velké regionální a dokonce místní rozdíly v dostupnosti. Nedostatečná dostupnost snižuje možnost rodičů sladit rodinný a pracovní život, snižuje nabídku kvalifikované pracovní síly a přispívá k výdělkovým a kariérním rozdílům mezi muži a ženami. Pro zaměstnavatele a komerční subjekty je zřizování a provoz služeb předškolní výchovy administrativně komplikované a finančně náročné.
V minulosti přetrvávala oddělenost agendy zajištění služeb předškolní výchovy na straně MŠMT od agendy trhu práce a rodičovské podpory na straně MPSV. Nově se ukazuje, že tyto agendy mají ve svém výsledku řadu společného a efektivního výsledku nelze dosáhnout jinak. Bude třeba je prosazovat koordinovanými opatřeními resortů MPSV a MŠMT.
Příklad ze zahraničí
Ad A. Návrhy opatření vycházejí z příkladů dobré praxe zejména z Německa a Rakouska. V Německu a Rakousku je „vzájemná rodičovská výpomoc“ velmi rozšířená (tzv. Tagesmuetter nebo Tagesvaeter). V těchto zemích je tento typ péče postupně rozvíjen již od 70. let 20. století. V posledních 15 letech je již značně rozvinut, využíván je zejména pro péči o děti do 3 let věku, nejvíce pak mezi 2. a 3. rokem věku dítěte. Návrh „dětské skupiny“ vychází rovněž z praxe v Německu a Rakousku, kde existuje forma služeb péče o děti na neinstitucionální bázi v malých skupinách, tzv. Kindergruppen. Dětské skupiny jsou založeny jako spolek, každá skupina má pedagogický koncept. Dětské skupiny se omezují na přehlednou velikost (např. v Rakousku maximálně 12 dětí).
Ad B. U tohoto návrhu projektu, tj. motivování firem k rozvoji prorodinné orientace formou nelegislativních opatření, se vychází z příkladů dobré praxe z Rakouska, kde byl realizován projekt Audit Familie & Beruf. Tento audit byl vytvořen Hertie Stiftung a úspěšně realizován v mnoha firmách v Rakousku i Německu. Audit Familie & Beruf, rozvíjí firemní strategii, personální politiku a kulturu firem v oblasti prorodinných opatření. Poradce spolu se zástupci firmy, která se k auditu dobrovolně přihlásila, zhodnotí dle metodických materiálů, obsahujících závazné postupy, stávající stav prorodinných opatření a následně pomůže zformulovat konkrétní realizační plán opatření pro rozvoj v daných oblastech, která se stanou součástí strategického plánu firmy. V závěru (v Rakouském modelu po třech letech) hodnotitel vyhodnotí naplnění realizačního plánu a v případě úspěšné implementace je firmě udělen certifikát.
Popis realizace projektu
Při realizaci tohoto projektu je, jak je uvedeno výše, třeba blízká spolupráce dotčených orgánů, tedy MPSV a MŠMT, kdy jejich postupy by měly být ve shodě. Primárně je třeba tuto oblast důsledně zmapovat a v návaznosti na to schválit příslušnou legislativu. Tento projekt je úzce provázán s projektem „Zvýšení kvality a dostupnosti předškolního vzdělávání“ a jak uvedeno v úvodu projektu, je třeba při jeho realizaci mít toto na paměti. Nelegislativní opatření mohou být inspirována příklady dobré praxe ze zahraničí, jak rovněž uvedeno v úvodu. Tato opatření by měla být pro firmy resp. zaměstnavatele motivací k rozvoji prorodinné firemní politiky, pokud jde o pracovní podmínky. Příklady dobré praxe v oblasti flexibilní pracovní doby a zkrácených pracovních úvazků a zajištění služeb péče o děti zaměstnanců, budou realizovány pro zaměstnance státní a veřejné správy, veřejných škol a dalších veřejnoprávních institucí.
Výstupy projektu
Úpravy legislativního rámce, jeho aplikace v praxi a dále nelegislativní opatření.