Název projektu | Železniční doprava | ||
Gestor | MD | Spolugestor | MMR, MPO |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2050 |
Obsah, charakteristika projektu
Projekt je součástí dlouhodobé strategie dopravy, která řeší komplexní problematiku rozvoje dopravního sektoru. Tato strategie má zajistit koordinovaný rozvoj všech modů dopravy – tj. silniční, železniční, vodní a letecké dopravy. Projekt “Dopravní infrastruktura – železniční doprava“ si klade za cíl zlepšit kvalitu a kapacitu železniční infrastruktury, zvýšit modální podíl železniční nákladní dopravy a implementovat vysokorychlostní technologii jako předpoklad získání konkurenceschopnosti železniční dopravy jako celku.
Popis stávající situace, důvody řešení
Přestože hustota železniční sítě patří mezi největší v Evropě, kvalita železniční infrastruktury je pouze průměrná. Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se ČR v rámci EU umístila na 12. místě.1
Identifikované problémy:
- neuspokojivý stav kvality a kapacity železniční infrastruktury;
- neexistence hierarchicky nejvyššího železničního systému – vysokorychlostních tratí (VRT);
- neuspokojivý modální podíl železniční nákladní dopravy způsobující problémy v oblasti životního prostředí i potíže při podnikání v železniční dopravě nedostačující kapacity systémů intermodální dopravy a přepravy.
Příklad ze zahraničí
Příkladem dobré praxe je Švýcarsko, kde se daří dobře kombinovat silniční a železniční dopravu. Současně je věnována velká pozornost budování úseků rychlých tratí, které doplní konvenční železniční síť a výrazně zkvalitní mezinárodní dostupnost Švýcarska.
Podnikatelská veřejnost | Šance na zapojení domácích výzkumných institucí a domácího průmyslu. |
Finanční dopady | Na výstavbu a rekonstrukce tratí – ročně cca 50 mld Kč. |
Popis realizace projektu
První fáze bude u všech modů dopravy stejná. Bude nutné vytvořit analýzu možností alternativních způsobů financování a na základě multikriteriální analýzy vytvořit prioritizaci projektů k realizaci. Mutlitkriteriální analýza zohlední mimo jiné také dopady na životní prostředí. Cílem je primárně realizovat projekty s nejvyšší přidanou hodnotou za vynaložené peníze. Za tímto účelem bude vytvořeno expertní zázemí pro hodnocení projektů a hodnocení rekonstrukcí a oprav pro zajištění kvality stávající infrastruktury. V této fázi bude také nezbytné vytyčit legislativní změny v jednotlivých modech dopravy.
K odstranění identifikovaných problémů je třeba vybudovat hlavní železniční síť pro dálkovou osobní a nákladní dopravu, pro městskou a příměstskou dopravu v hustě osídlených oblastech a optimalizovat síť pro páteřní regionální dopravu. Konvenční železniční systém musí být doplněn systémem rychlých a velmi rychlých železnic, který zajistí napojení ČR na již existující síť VRT Evropy, který výhledově zabezpečí energeticky i environmentálně udržitelnou a konkurenceschopnou dopravu do významných evropských center.
V rámci železniční dopravy dojde k optimalizaci současných poplatků za použití dopravní cesty tak, aby se přeprava zboží v klíčových dálkových relacích stala konkurenceschopnou a to nejen ve vztahu k silniční dopravě, ale i k železniční dopravě v okolních státech.
Pokud má ČR udržet krok s vyspělými státy a zajistit optimální využití investic do železniční infrastruktury, musí zajistit podporu pro vznik sítě veřejných logistických center (VLC) a terminálů kombinované dopravy, jako propojovacích uzlů mezi sítěmi jednotlivých druhů dopravy, a to prostřednictvím veřejných rozpočtů. V souvislosti s definováním prioritních evropských železničních koridorů nákladní dopravy (nařízení 913/2010) se předpokládá zvýšení poptávky po intermodálních přepravách. Podporovány budou jen životaschopné projekty, nevyžadující provozní podporu.
Výstupy projektu
Železniční infrastruktura uspokojující potřeby silných přepravních vztahů s minimálními dopady na životní prostředí a veřejné zdraví.
- Světové ekonomické fórum používá pro mezinárodní srovnání v oblasti infrastruktury převážně tzv. “měkká data“, jimiž je dotazování reprezentativního vzorku podnikatelů.