Příloha č. 5 – Soulad SMK s doporučeními OECD
- OECD vydává v přibližně 18-měsíčních intervalech hodnotící zprávy (tzv. Ekonomické přehledy ČR), které se zaměřují na hodnocení ekonomického vývoje ČR. Zprávy OECD rovněž předkládají doporučení na odstranění aktuálních i dlouhodobých nedostatků v hospodářské politice ČR, které brání naplnění jejího růstového potenciálu. Poslední Ekonomický přehled ČR vypracovaný OECD byl zveřejněn dne 6.4. 2010.
- Identifikované nedostatky ČR z pohledu OECD jsou relevantní, obdobné výsledky lze nalézt i v Analýze konkurenceschopnosti ČR zpracované MPO.
- MPO hodnocení OECD vzalo v potaz při vypracování Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti (SMK), která má za cíl vytvořit vhodné prostředí pro posílení konkurenceschopnosti a životní úrovně ČR.
- Níže uvedená tabulka shrnuje doporučení OECD z Ekonomického přehledu ČR pro rok 2010 (levý sloupec), která jsou analyzována ve vztahu k SMK ČR (pravý sloupec).
- Opatření navržená ve SMK s cílem posunout ČR do dvacítky nejvíce konkurenceschopných ekonomik světa jsou v souladu s opatřeními navrženými OECD.
Doporučení OECD | Opatření navržená v SMK |
---|---|
Instituce | |
Další rozvoj iniciativ v oblasti elektronické správy (eGovernment) Reforma rozpočtového procesu, zlepšení transparentnosti rozpočtového procesu, přísné ex ante a ex post posuzování výdajových programů Přepracování postupů zadávání státních zakázek Urychlená realizace plánů na sloučení výběru daní, cel a příspěvků na sociální zabezpečení Přepracování procesu RIA – posílení konzultací, důslednější kontrola (screening) |
Projekt Zefektivnění nakládání s veřejným majetkem a prostředky obsahuje řadu opatření v oblasti eGovernment
Maximální možné zveřejňování informací ohledně veřejných zakázek, změna systému sledování a kontroly, elektronizace procesu. Zřízení Jednoho inkasního místa – jediné instituce, zodpovědné za výběr všech typů daní a poplatků do veřejných rozpočtů Nová metodika, implementace CIA (hodnocení dopadů z hlediska korupčního potenciálu), nezávislá instituce pro kontrolu (screening), rozšíření RIA na parlamentní fázi přijímání zákonů |
Makroekonomická stabilita | |
Dosažení strukturálně vyrovnaného rozpočtu – reformy rozpočtového procesu, včetně zlepšení jeho transparentnosti, rychlá realizace zavedení systému státní pokladny Přesun daňového břemene směrem k méně distorzním daním – větší důraz na nepřímé daně, zejména spotřební, ekologické a majetkové, namísto přímého zdanění příjmů z práce a kapitálu Sazba daně z nemovitosti by měla být zvýšena, základ daně by měl odpovídat aktuální tržní ceně Systém dvojí DPH by měl být revidován a DPH by měla být aplikována pouze v jednotné sazbě, s minimálními výjimkami a osvobozeními. Odstranění dalších deformací ve zdanění práce a kapitálu – daň z příjmu právnických osob a daň z dividend by měly být upraveny tak, aby se snížily nerovnosti mezi daňovou úpravou různých zdrojů financování investic. |
Návrh zavedení fiskálního numerického pravidla, dokončení Integrovaného informačního systému státní pokladna (IISSP), posílení prováděcích rozpočtových pravidel Posun od zdanění práce ke zdanění spotřeby Návrh na zvýšení sazby daně z nemovitosti Postupné sbližování sazeb DPH Odstranění postradatelných výjimek (Pozn.: jednotlivé návrhy opatření jsou zahrnuty v projektech Rozpočtový dohled – transparentní a udržitelné veřejné finance a Konkurenceschopný daňový systém |
Zdravotnictví | |
Definovat soubor základní zdravotní péče hrazené systémem veřejného zdravotnictví Umožnit větší rozmanitost pojistných produktů Reagovat na stárnutí populace (OECD tento faktor uvádí v kontextu penzijní, ale i zdravotní reformy) |
V souladu se SMK – projekt Vazba pacienta ke zdraví V souladu se SMK – projekt Zefektivnění fungování pojišťoven V souladu se SMK – projekt Restrukturalizace lůžkové péče v ČR |
Vzdělávání | |
Zavedení školného ve vysokoškolském vzdělání, doprovázené státem podporovanými studentskými půjčkami Posílení vazeb mezi financováním vysokého školství a indikátory výstupu a kvality Podpořit studentská pracovní místa Potřeba většího srovnávání škol a studentů Zabránění “elitářství“ ve středoškolském vzdělávání (Pozn.: Výše uvedená doporučení čerpána z Ekonomického přehledu ČR z let 2006 a 2008) |
Součástí SMK (projekt k vysokoškolskému vzdělávání) Součástí SMK (projekt k vysokoškolskému vzdělávání) Součástí SMK (projekt k vysokoškolskému vzdělávání – změny v legislativě u zaměstnávání studentů, aby bylo pro zaměstnavatele snazší a levnější zaměstnat studenty) Součástí SMK (projekt k základnímu a středoškolskému vzdělání – zavést jasně definované kvalitativní standardy ve vzdělávání, zavést odpovědnost za jejich nesplnění) Součástí SMK (projekt k základnímu a středoškolskému vzdělání – podpořit sociálně znevýhodněné žáky) |
Trh práce | |
Revidovat systém daní a sociálních dávek, týkající se rodin s dětmi, aby bylo jednodušší kombinovat pracovní a rodinný život a nastavit systém tak, aby byl více neutrální z hlediska volby rodičů, jak toho dosáhnout Podpořit mobilitu pracovní síly – přehodnotit politiky na trhu bydlení, které jí vytvářejí překážky Snížit dlouhodobou nezaměstnanost (toto OECD doporučuje v posledním přehledu implicitně). |
Součástí SMK – projekt Sladění rodinného života a pracovní kariéry (různé nástroje pro rodiče – “dětské skupiny“; motivování zaměstnavatelů nabízet částečné pracovní úvazky) Součástí SMK – projekt Zvýšení dostupnosti nájemního bydlení (analýza trhu s nájemním bydlením a vytvoření nástrojů na korekci rozdílů mezi nabídkou a poptávkou) Součástí SMK – projekt Rozvoj trhu práce (změny v politice zaměstnanosti – spolupráce mezi Úřadem práce resp. jeho pobočkami a pracovními agenturami) |
Efektivní trh zboží a služeb | |
Využít příležitostí vytvořených implementací směrnice EU o službách k většímu otevření sektoru služeb Zvážit snížení vysokých nákladů na zahájení podnikání (minimální výši základního kapitálu). Snížit regulační zátěž podnikání a zlepšení kvality regulace |
Poskytování kvalitních informací relevantních pro podnikání a export (rozvoj portálu BusinessInfo.cz ) Poskytování asistence a poradenství podnikatelům při jejich působení v EU (rozvoj jednotného poradenského systému pro podnikatele) Požadavky na základní kapitál pro společnosti s ručením omezeným budou sníženy a bude existovat možnost založení společnosti s pouze symbolickým základním kapitálem. Projekt měření a následného zrušení administrativní zátěže podnikatelů. Bude zaveden stálý ekoaudit zaměřený na přílišnou regulaci v oblasti životního prostředí. Jednotná data účinnosti vládních předpisů zlepší právní povědomí u podnikatelů. |