2. Cíle Strategie
A) Poslání
Národní politika kvality jako koordinační aktivita, podporující a propagující udržitelnou kvalitu života v České republice a její konkurenceschopnost.
B) Vize
Spoluvytvářet v České republice prostředí, ve kterém je kvalita trvalou součástí všech oblastí života společnosti i jednotlivých občanů.
C) Předpoklady uznání a proveditelnosti
- Nové usnesení vlády ČR -> schválení, kontrola plnění
- Záštita Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR – projednání, sledování
- Konsensus a aktivní účast všech realizátorů
- Pozitivní vnímání občanskou i odbornou veřejností
- Vysoká prestiž Národní ceny kvality ČR i jejího slavnostního předávání.
D) Společný rámec
- Legislativa a politiky Evropské unie (např. Integrované hlavní směry strategie „Evropa 2020“)
- Legislativa a politiky České republiky
- Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR
- Strategie celoživotního vzdělávání
- Charta kvality ČR
E) Základní cíl
Růst kvality života v České republice
Tento cíl formulujeme jako proces změn, v němž se využívání zdrojů, výchova a vzdělávání, orientace investičního a technického rozvoje, jakož i vývoj institucionálních struktur a vzájemné chování institucí i občanů budou uvádět do souladu se současnými i budoucími potřebami společnosti v ČR zejména se zaměřením na:
- podporu „inteligentního růstu“, opírajícího se o znalosti a inovace a podporovaného zvyšováním kvality vzdělávání, přístupem ke vzdělávání pro všechny a napomáháním přerodu nových myšlenek v inovativní produkty a služby;
- podporu „udržitelného růstu“ rozvojem konkurenceschopné ekonomiky, účinně a hospodárně využívající zdroje, spravedlivě rozdělující náklady a výnosy, uplatňující moderní postupy a technologie, akcentující aspekt ekologické šetrnosti;
- podporu „růstu bez sociálního vylučování“ vytvářejícího soudržnou společnost, v níž šanci k zapojení do trhu práce a příležitost důstojného života dostává každý občan systematickým odstraňováním nebezpečí sociálního vyloučení handicapovaných vrstev obyvatelstva především prostřednictvím kvalitní výchovy k získání kvalifikace pro trh práce, prostřednictvím investic k odstraňování regionální a strukturální nezaměstnanosti, prostřednictvím dobře zacílené rekvalifikace a efektivního systému sociální ochrany.
F) Strategické záměry národní politiky kvality
Uvedené strategické záměry představují z pohledu Rady kvality ČR přehled nejdůležitějších aktivit, kterými by se měly resorty, samospráva, podnikatelská a jiná uskupení, školy, poradenské a vzdělávací organizace i neziskový sektor ve své každodenní práci ve vztahu ke kvalitě prioritně zabývat. Pozice Rady je v tomto směru iniciační, koordinační a poradenská, Rada nezasahuje jednotlivým aktérům do jejich kompetencí, ale zajišťuje synergii uvedených aktivit. (poznámka – řazení oblastí nevyjadřuje jejich význam.)
1. Vzdělávání a osvěta
- Základní vzdělání – morálka, etika, občanské vědomí, výchova k toleranci, ke kvalitě vztahů mezi jednotlivci i skupinami obyvatel
- Odborné – podpora výuky řemesel a specializovaného odborného vzdělávání
- Středoškolské – kvalita jako prostředek uplatnění společenského i na trhu práce
- Vysokoškolské – zejména rozvoj technického vzdělání. Další vzdělávání (mimoškolní včetně podnikového) – nová kvalita – národní soustava povolání a kvalifikací, kvalita v dalším profesním vzdělávání, zákon č. 179/2006 Sb.
- Standardy kvality (ISO, CAF, CQAF, EFQM, ISO 26000 Návod pro společenskou odpovědnost organizací)
2. Věda, výzkum a inovace
- Efektivní spolupráce výzkumných pracovišť a vysokých škol
- Rozšiřování výsledků výzkumu větší podporou aplikovaného výzkumu a jeho realizace v běžné praxi
- Péče o kvalitu jako zdroj inovací a informací
3. Podnikání (v pojetí všech oblastí a druhů podnikání)
- Etika v podnikání – CSR (Společenská odpovědnost organizací – hodnocení)
- Kvalita jako krédo podnikatele, komplexní kvalita (kvalita všech činností firmy)
- ověřování kvality výrobků a služeb – certifikace (integrované systémy)
- značky kvality (Program Česká kvalita)
- Národní cena kvality – prestiž, konkurenceschopnost
- Kvalita na míru firmy (malé firmy, řemesla)
- využívání technických norem a pravidel správné praxe
- kvalita vztahů se zákazníkem
- Péče o lidské zdroje
- Vývoj, inovace
- Konkurenceschopnost (model EFQM, Ballance Scorecard, Six Sigma, benchmarking)
- Uvádění výrobků na trh při dodržení předepsaných postupů posuzování shody a kontrola při jejich používání/provozu
- Podpora OSVČ (při hledání práce i zakázek)
- Bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců (bezpečné pracoviště)
4. Zemědělská výroba, výroba potravin, lesnictví
- Rozvoj venkova
- Podpora výroby kvalitní a konkurenceschopné zemědělské produkce (certifikace)
- Podpora výroby a prodeje bezpečných potravin, kvalitativní schémata pro potraviny v rámci EU a jejich využití v rámci ČR (certifikace, program Klasa)
- Propagace tuzemských surovin a produktů
- Šetrnost k životnímu prostředí (biotechnologie, biopotraviny). Podpora systémových opatření k zavádění uzavřených materiálových cyklů – příklad: likvidace zemědělských odpadů v bioplynových jednotkách
- Ekologicky přijatelné hospodaření v lesích (certifikace)
- Ekologické zemědělství
5. Ochrana životního prostředí
- Šetrnost k prostředí počínaje občany a konče velkými korporacemi
- Energetická a materiálová účinnost (využití EN 16001)
- Ochrana zemědělského půdního fondu, využívání brownfields
- Odpady (snižování produkce, znovuvyužití, recyklace)
- Vodní hospodářství, odpadní vody
- Ochrana ovzduší
- Snižování environmentálních dopadů výrobků a služeb (ekoznačení, ekodesign)
6. Energetika
- Dostupnost energií (ceny, vztahy ke spotřebitelům)
- Bezpečnost a kvalita v energetické soustavě
- Kvalitní a úsporné zhodnocování primárních zdrojů
- Bezpečná jaderná energetika
7. Obchod a cestovní ruch
- Bezpečnost a kvalita zboží – ověřování kvality (hračky, obuv, textilní výrobky, elektrické přístroje a nářadí, nábytek, potraviny, použitá vozidla)
- Internetový obchod (bezpečnost, důvěryhodnost, ochrana dat)
- Ověřování kvality privátních značek – dokladování
- Kultura stánkového prodeje – dodržování zákonných ustanovení
- Značky kvality pro obchod (značka Q21 apod.)
- Zvýšení konkurenceschopnosti odvětví cestovního ruchu prostřednictvím zvyšování kvality služeb, zvýšením důvěryhodnosti, a to realizací Národního systému kvality služeb cestovního ruchu
- Komplexní ochrana klienta v cestovním ruchu
- Uvádění výrobků na trh
8. Doprava
- Kvalita služby (veřejná i privátní doprava osob)
- Zlepšování dopravní infrastruktury – silnice, dálnice, železnice
- Propagace hromadné dopravy
- Bezpečnost, kvalita vozového parku (STK, emise)
- Šetrnost k životnímu prostředí (znečišťování, hluk)
- Podpora certifikace
9. Péče o zdraví občanů
- Bezpečnost a kvalita péče
- Posílení účasti a práv pacientů v procesu zdravotní péče
- Standardy zdravotní péče, akreditace a certifikace ve zdravotnictví
- Ekonomika činností ve zdravotnictví
- Léková politika – ohled na pacienta
- Podpora zdraví a zdravého životního stylu
- Bezpečnost potravin a pokrmů (hygienická služba)
- Analýza a zpracování společného metodického doporučení MZ a MPSV pro ošetření problematických oblastí a situací, souvisejících se zajišťováním kombinované zdravotní a sociální péče (péče o seniory, péče o osoby s duševním onemocněním)
- Podpora občanské angažovanosti a sociální soudržnosti (dobrovolnické programy)
10. Sociální služby
- Kvalita úrovně, dostupnost a kapacity poskytovaných služeb
- Ověřování kvality – hodnocení standardů kvality sociálních služeb
- Oceňování za kvalitu v sociálních službách
- Ochrana práv uživatelů
- Odbornost pracovníků – vzdělávání, kvalifikace a rekvalifikace
- Naplňování principu sociálního začleňování
- Transformace ústavní péče a podpora komunitních služeb
11. Veřejná správa
- Kvalita výkonu správy (efektivní stát, inteligentní stát, e-Government)
- Snižování administrativní a regulatorní zátěže
- Ověřování kvality (CAF, ISO, EFQM apod.)
- Využívání akreditace v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 765/2008
- Dobrá praxe (benchmarking, benchlearning)
- Podpora dobrovolných aktivit ve zvyšování kvality veřejné správy (Zdravé město, místní Agenda 21 atd.)
- Vzdělávání zaměstnanců veřejné správy
12. Ochrana spotřebitele, právo
- Spolupráce subjektů působících v ochraně spotřebitele
- Informovanost spotřebitelů
- Informovanost a odpovědnost subjektů trhu (kvalita jako tržní výhoda)
- Hájení oprávněných zájmů spotřebitelů
- Vymahatelnost práva, principy právního státu
- Mimosoudní vyrovnání včetně rozhodčího řízení
- Značky kvality – seriozní a ostatní – osvěta
- Zkvalitnění právních předpisů a technických norem, souvisejících s obecnou bezpečností a ochranou spotřebitele, a posilování zapojení spotřebitelů do standardizace
- Podpora nákupní volby s prvky deklarované kvality, hodnocení kvality služeb
- Zodpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku, technické požadavky na stanovené výrobky, jednotnost a správnost měření a měřidel
- Zabezpečení služeb odborných autorizovaných či akreditovaných pracovišť při posuzování shody v dobrovolné sféře
13. Kultura
- Snižování negativních dopadů komercionalizace
- Kultivace veřejných sdělovacích prostředků
- Propagace NPK (veřejnoprávní televize, rozhlas)
- Péče o kulturní dědictví, památky
14. Obrana
- Státní ověřování jakosti (SOJ zákon č. 309/2000 Sb.) implementace i pro další odběratele (mimo MO) uvedené v zákoně, audity jakosti a „vojenská certifikace“ u podniků obranného a bezpečnostního průmyslu
- Plnění závazků z členství v NATO (STANAG 4107), implementace standardů NATO do prostředí ČR a tvorba Českých obranných standardů
- Podpora obranného a bezpečnostního průmyslu pro zvýšení konkurenceschopnosti na zahraničních trzích
15. Finance a bankovní sektor
- Stav veřejných financí
- Rozpočtová kázeň
- Bankovní služby a výše poplatků
- Stabilita trhu
- Zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva
16. Průmysl a stavebnictví
- Kvalita vstupních materiálů a technologických procesů v průmyslu
- Kvalita finálních výrobků průmyslové produkce
- Důraz na kvalitu projektové dokumentace, aplikace “Všeobecných obchodních podmínek pro zhotovení stavby“
- Supervize kvality na stavbách
- Audit kvality dokončené stavby (zejména u veřejných zakázek a staveb s finanční podporou)
- Značka “Osvědčeno pro stavbu“, soutěže “Stavba roku“ a “Stavební firma roku“