4. Náklady a přínosy Národní politiky kvality
4.1 Předpokládané náklady/zdroje
Prostředky ze státního rozpočtu:
- účelově vázané v kapitole MPO
- čerpání cestou kapitol realizátorů na základě rozdělení projednaného v Radě kvality ČR
Další zdroje:
- fondy a programy EU, regionální programy
- veřejné finance (kraje, obce)
- soukromé finanční prostředky firem, podílejících se na realizaci programů podpory kvality
4.2. Předpokládané přínosy
4.2.1 Pro občana
- Kvalitnější zboží na trhu (růst počtu dodavatelů a zboží s ověřenou kvalitou)
- Lepší informovanost o kvalitě nakupovaného zboží (Program Česká kvalita, Klasa, projekty, publikace, letáky) a kvalitě vůbec (veřejnoprávní televize, rozhlas)
- Růst spotřeby zboží vyrobeného v ČR
- Lepší kvalita péče o zákazníky (modely EFQM, Six Sigma a další)
- Zkvalitnění přístupu úřadů k občanům na všech stupních veřejné správy (systémy kvality ve veřejné správě – CAF, EFQM)
- Kvalitnější služby (gastronomie, sociální služby, technické služby apod.)
- Snížení zdravotních a bezpečnostních rizik spotřebitelů
- Lepší informovanost ve všech otázkách kvality (např. informace na www.npj.cz)
- Odpovědný výběr zboží a služeb typu „Kvalita za dobrou cenu“
4.2.2 Pro podnikatele
- Kvalitnější poradenství, věrohodná certifikace – podpora získání integrovaných certifikátů, snadnější přístup k normám, zvýšení konkurenceschopnosti, získání výhody při veřejných zakázkách, zlepšení řízení firem, zvýšení odborné úrovně (vzdělávací kurzy)
- Možnost zahájení práce s modelem EFQM – pro trvalé zlepšování (sebehodnocení) – cesta k excelenci
- Možnost vstoupit do programů Národní ceny kvality – získání prestiže, lepší vstup na zahraniční trhy, nárůst zisku a zvýšení tržeb (dle zdrojů z USA až o 50%), zvýšení produktivity, snížení nákladů, zvýšení rentability tržeb i aktiv
- Získat větší důvěryhodnost ve společnosti, např. prostřednictvím dokladu o plnění požadavků Společenské odpovědnosti organizací (CSR) podle připravovaného návrhu národního systému ověřování
- Získání nových informací v oblasti kvality, EMS, BOZP, bezpečnosti informačních systémů (konference, semináře)
- Lepší vstup na trh pro nové podnikatele (a nové výrobky/služby). Možnost garantovat kvalitu díky nezávislému ověření v Programu Česká kvalita
- Využívání modelových řešení zpracovaných v rámci projektů Národní politiky kvality (výrazné úspory v nákladech, urychlení a usnadnění zavádění nových metod a postupů)
- Existence koordinovaných aktivit, které vytvářejí prostředí pro rozvoj podnikání
- Zvláštní podpora malým podnikům – modely kvality “na míru“
- Vytváření nových zákaznických segmentů preferujících kvalitu (produktů i vztahů se zákazníkem) v dimenzi cena/výběr/kvalita.
- Jednodušší a výhodnější přístup k reklamě a propagaci produktů (výrobků a služeb) oceněných značkami kvality (Program Česká kvalita)
4.2.3 Pro stát a veřejnou správu
- Zvýšení schopnosti firem exportovat i do vyspělých zemí, zlepšení platební bilance, růst HDP (zvýšení konkurenceschopnosti např. prostřednictvím získání mezinárodně uznávaných certifikátů kvality)
- Vyšší výkony firem – vyšší výběr daní
- Úspora nákladů prostřednictvím zefektivňování činností úřadů zaváděním systémů řízení kvality, včetně systémů environmentálního řízení, nástrojů e-Government a principů tzv. zeleného úřadování
- Zvýšení spokojenosti občanů – kvalitnější služby včetně veřejných
- Snižování nezaměstnanosti díky zvyšování úrovně řízení firem (větší konkurenceschopnost), nové pracovní příležitosti (výroba i služby)
- Zlepšení spolupráce ústředních správních orgánů s nevládními organizacemi (na platformě Rady kvality ČR)
- Lépe připravená mladá generace pro působení v globálním světě
- Zlepšený vztah zvláště mladé generace k životnímu prostředí, udržitelnému rozvoji, kvalitě, multikulturní společnosti a globálnímu charakteru ekonomiky.