Základní registry veřejné správy

Správa základních registrů (SZR)

Zákonem o základních registrech byla také zřízena Správa základních registrů se sídlem v Praze, tedy správní úřad, v jehož čele stojí ředitel, a který je podřízený Ministerstvu vnitra České republiky. Ta byla správcem Informačního systému základních registrů (dále jen „ISZR“) až do 31. 3. 2023, kdy tato pravomoc přešla na nově zřízenou Digitální a informační agenturu.  

Digitální a informační agentura umožňuje rychlejší a spolehlivější poskytování služeb státní správy, spočívající v jednoduché a rychlé komunikaci občanů a podnikatelských subjektů s úřady, státní správou a územní samosprávou.

ISZR slouží k ověřování a čištění dat uvedených v agendových informačních systémech, která jsou ověřována z hlediska své aktuální správnosti vůči referenčním údajům vedených v základních registrech, dále se také prostřednictvím ISZR sdílejí data mezi správními úřady a v případě potřeby se vyměňují s členskými zeměmi EU. Díky ISZR mají subjekty údajů rovněž přístup k datům zaneseným do informačního systému.

Informační systémy veřejné správy

Informační systémy veřejné správy (ISVS) jsou nástroji pro efektivní výkon veřejné správy. Práva a povinnosti správců informačních systémů veřejné správy a dalších subjektů souvisejících s vytvářením, užíváním, provozem a rozvojem informačních systémů veřejné správy, upravuje Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy.

Tento zákon rovněž stanoví působnost Ministerstva vnitra ČR jako správce centrálního místa služeb. Tím je soubor technických a programových prostředků, jehož prostřednictvím jsou poskytovány nebo využívány služby informačních systémů veřejné správy a jehož prostřednictvím jsou využívány a propojovány sítě elektronických komunikací. Zákonem je upravena působnost dalšího správce, a to správce referenčního rozhraní. Svěřeno je Digitální a informační agentuře.

Referenčním, sdíleným a bezpečným rozhraním informačních systémů veřejné správy je souhrn právních, technických, organizačních a jiných opatření vytvářejících jednotné integrační prostředí informačních systémů veřejné správy, které poskytuje kvalitní soustavu společných služeb informačních systémů veřejné správy, včetně služeb výměny oprávněně vyžadovaných informací mezi jednotlivými informačními systémy, a to i se systémy mimo Českou republiku.

Přístup k referenčnímu rozhraní je možný výhradně prostřednictvím centrálního místa služeb, kdy tuto povinnost zajišťuje společně Ministerstvo vnitra a Digitální a informační agentura. Zákon upravuje mimo jiné také to, jak se ověřené výstupy z těchto informačních systémů poskytují a úpravu využívání cloudcomputingu orgány státní správy.

Digitální a informační agentura zajišťuje:

  • provoz ISZR, registru obyvatel, informačního systému sdílené služby, registru obyvatel a registru práv a povinností a jejich bezpečnost,
  • realizaci vazeb mezi jednotlivými základními registry prostřednictvím služeb ISZR,
  • realizaci vazeb mezi základními registry a agendovými informačními systémy nebo soukromoprávními systémy pro využívání údajů prostřednictvím služeb informačního systému základních registrů,realizaci vazeb mezi agendovými informačními systémy, jejichž prostřednictvím se zapisují údaje do základních registrů, a jinými agendovými informačními systémy nebo soukromoprávními systémy pro využívání údajů prostřednictvím služeb ISZR,
  • realizaci vazeb mezi agendovými informačními systémy, jejichž prostřednictvím se nezapisují údaje do základních registrů, navzájem nebo mezi agendovými informačními systémy, jejichž prostřednictvím se nezapisují údaje do základních registrů, a soukromoprávními systémy pro využívání údajů prostřednictvím služeb ISZR,
  • zpřístupnění údajů vedených v základních registrech a údajů vedených v agendových informačních systémech, jejichž prostřednictvím se zapisují údaje do základních registrů, v rozsahu oprávnění vedených v registru práv a povinností prostřednictvím služeb informačního systému základních registrů,
  • zpřístupnění údajů vedených v agendových informačních systémech, jejichž prostřednictvím se nezapisují údaje do základních registrů, v rozsahu oprávnění vedených v registru práv a povinností prostřednictvím služeb informačního systému sdílené služby, vedení záznamů o událostech souvisejících s provozováním ISZR a informačního systému sdílené služby,
  • propojení informačního systému základních registrů, informačního systému sdílené služby a dalších součástí referenčního rozhraní,
  • zveřejňování aktuálních údajů o provozních stavech základních registrů a provozně technických údajů z provozu základních registrů způsobem umožňujícím dálkový přístup a
  • poskytování centrální služby pro vyrozumívání o změnách údajů, které se vedou v informačním systému veřejné správy o subjektu údajů vedeném v registru obyvatel nebo o subjektu údajů vedeném v registru osob.

Digitální a informační agentura také zajišťuje, aby referenční údaje zapsané editory byly předávány prostřednictvím ISZR správcům základních registrů v nezměněné podobě. Digitální a informační agentura však není oprávněna využívat údaje vedené v základních registrech nebo agendových informačních systémech s výjimkou využívání v rámci agendy, pro jejíž výkon byla zaregistrována.

Dalším projevem zabezpečení základních registrů a jejich informačních systémů je skutečnost, že nastane-li u Digitální a informační agentury důvodná pochybnost, že orgán veřejné moci neoprávněně přistupuje k osobním údajům, informuje o tom Digitální a informační agentura neprodleně Úřad pro ochranu osobních údajů.

Správcem informačního systému veřejné správy osoba nebo její součást, která poskytuje služby informačního systému veřejné správy a za informační systém veřejné správy odpovídá. Provozovatelem informačního systému veřejné správy pak osoba nebo její součást, která zajišťuje funkčnost technických a programových prostředků tvořících informační systém veřejné správy. Povinnost může správce přenést i na třetí osobu, není-li to zákonem vyloučeno.

Editorem je podle § 2 písm. i) zákona o základních registrech orgán veřejné moci, který je oprávněný zapisovat referenční údaje do základního registru a provádět změny zapsaných referenčních údajů. Editor je také zodpovědný za to, že jím zapsané referenční údaje jsou v souladu s údaji uvedenými v dokumentech, na jejichž základě byly údaje do příslušného základního registru zapsány. Přirozeně je editorem pro každý základní registr jiný orgán veřejné moci, a to podle jeho působnosti.

Členění základních registrů

Jak již bylo uvedeno výše, základní registry jsou dle § 3 zákona o základních registrech celkem čtyři, a to:

  • základní registr obyvatel (dále jen „registr obyvatel“),
  • základní registr právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci (dále jen „registr osob“),
  • základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí (dále jen „registr územní identifikace“),
  • základní registr agend, orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností (dále jen „registr práv a povinností“).

Součástí soustavy základních registrů jsou také:

  • Informační systém základních registrů, jehož správcem je Digitální a informační agentura
  • ORG – převodník, slovy zákona převod agendového identifikátoru, jehož správcem je Úřad pro ochranu osobních údajů.

Registr obyvatel (ROB)

Registr obyvatel je hlavním zdrojem údajů o fyzických osobách a obsahuje údaje o těchto subjektech údajů:

  • o všech státních občanech České republiky;
  • o cizincích, kteří pobývají na území České republiky v rámci trvalého pobytu anebo na základě dlouhodobého víza nebo povolení k dlouhodobému pobytu;
  • o občanech jiných členských států EU; o občanech států, které jsou vázány mezinárodní smlouvou sjednanou s Evropským společenstvím nebo smlouvou o Evropském hospodářském prostoru a jejich rodinných příslušnících, kteří pobývají na území České republiky v rámci trvalého pobytu nebo kterým byl vydán doklad o přechodném pobytu na území České republiky delším než 3 měsíce;
  • o cizincích, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana formou azylu nebo doplňkové ochrany;
  • a dále o fyzických osobách, o nichž příslušný právní předpis stanoví, že budou v Registru obyvatel vedeny.

Editory údajů do Registru obyvatel jsou podle druhu zapisovaných subjektů buď Ministerstvo vnitra České republiky, nebo Policie České republiky. Správcem Registru obyvatel je pouze Ministerstvo vnitra.

V Registru obyvatel jsou vedeny referenční údaje, jimiž jsou podle § 18 zákona o základních registrech tyto identifikační a lokalizační údaje o fyzických osobách: příjmení, rodné příjmení a jméno (jména) fyzické osoby, pohlaví, adresa místa pobytu, datum, místo a okres narození a úmrtí, údaj o státním občanství, omezení svéprávnosti, rodinný stav nebo registrované partnerství, čísla a druhy identifikačních dokladů a datum jejich platnosti, typ a identifikátor datové schránky, telefonní číslo pro veřejnou mobilní telefonní síť nebo adresa elektronické pošty pro zasílání zvoleného okruhu informací, sériové číslo, vydavatel a platnost kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis, data potřebná pro elektronickou identifikaci a autentizaci, včetně případného požadavku na doplnění fyzického prokázání totožnosti autentizací s využitím těchto dat (v případě státních občanů ČR) a datum a čas zablokování a odblokování dat potřebných pro elektronickou identifikaci a autentizaci (rovněž jde-li o státní občany ČR). S výjimkou posledních čtyř uvedených se jedná o referenční údaje.

Dále se vedou v Registru obyvatel provozní údaje o veškerých záznamech o využívání údajů z registru obyvatel pro potřeby agendových informačních systémů, o poskytnutí údajů subjektu údajů nebo jiné osobě, rovněž je v systému zaznamenáno datum poslední změny každého údaje vedeného v registru obyvatel a záznam o udělení nebo odvolání souhlasu subjektu údajů s poskytnutím údajů třetí osobě.

Poskytnutí údajů třetím osobám

Služba poskytnutí údajů z registru obyvatel jiným osobám (třetím osobám) je určena jak subjektům údajů, tj. fyzickým osobám, které tímto mohou oznamovat změny svých referenčních údajů v registru obyvatel třetím osobám, tak na druhé straně rovněž těmto třetím osobám, které prostřednictvím této služby mohou získat přístup k referenčním údajům subjektů údajů.

Jako příklad lze uvést banku jako osobu, jíž byl subjektem údajů, tj. fyzickou osobou, udělen souhlas s tím, aby byla informována o změnách v referenčních údajích subjektu, např. o změně trvalého pobytu fyzické osoby. Takový souhlas může fyzická osoba poskytnout třetí osobě buď prostřednictvím informačního systému datových schránek na Portálu veřejné správy, anebo na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, přičemž tato služba není zpoplatněna.

Podobným způsobem lze souhlas s poskytováním referenčních údajů jiné osobě kdykoliv odvolat, čímž dojde k ukončení automatického zasílání všech údajů o subjektu jiné osobě. Pokud subjekt údajů bude požadovat pouze provedení změny rozsahu poskytovaných údajů jiné osobě, poskytne jednoduše nový souhlas, kterým bude předchozí souhlas zrušen a nahrazen.

Registr osob (ROS)

Tento základní registr, jehož správcem je Český statistický úřad, je registrem ekonomických subjektů, tedy obsahuje identifikační údaje o těchto subjektech:

  • právnických osobách,
  • organizačních složkách a organizačních jednotkách právnických osob,
  • organizačních složkách státu,
  • vnitřních organizačních jednotkách organizačních složek státu, pokud je této vnitřní organizační jednotce zákonem svěřena vlastní oblast působení,
  • podnikajících fyzických osobách,
  • zahraničních osobách a organizačních složkách zahraničních osob,
  • svěřenských fondech, jsou-li zapsány do evidence podle zákona nebo jiného právního předpisu).

Do Registru osob se zapisují referenční údaje, referenční vazby, identifikátory (identifikační číslo osoby (IČO) a identifikační číslo provozovny (IČP) a provozní údaje vztahující se k osobám, vedeným v tomto registru.

Referenčními údaji jsou dle § 26 zákona o základních registrech například údaje o obchodní firmě, názvu osoby, datum jejího vzniku nebo zápisu do příslušné evidence, právní formě a stavu, záznam o zřízení datové schránky a identifikátor datové schránky, statutárním orgánu vyjádřeném referenční vazbou na registr obyvatel anebo na registr osob, fyzické osobě zastupující právnickou osobu, která je členem statutárního orgánu jiné právnické osoby, vyjádřené referenční vazbou na registr obyvatel, likvidátorovi vyjádřené referenční vazbou na registr obyvatel nebo na registr osob,  opatrovníkovi právnické osoby vyjádřené referenční vazbou na registr obyvatel, insolvenčním správci vyjádřený referenční vazbou na registr obyvatel, nuceném správci vyjádřené referenční vazbou na registr obyvatel, adrese sídla osoby, případně též adrese, na kterou mají být doručovány písemnosti podle občanského soudního řádu, datu zahájení a ukončení provozování činnosti v provozovně, identifikačním čísle provozovny, adrese sídla osoby, , údaje o přerušení nebo pozastavení činnosti a telefonní číslo pro veřejnou mobilní telefonní síť nebo adresa elektronické pošty pro zasílání zvoleného okruhu informací.

Editory, tedy těmi, kteří zapisují referenční údaje do registru osob a provádějí změny údajů, jsou pak v závislosti na typu osoby orgány státní správy nebo samosprávy, ministerstva, aj. (např. pro daňové poradce je editorem Komora daňových poradců, anebo pro osoby samostatně výdělečně činné je editorem místně příslušný živnostenský rejstřík).

Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN)

V Registru územní identifikace, adres a nemovitostí jsou vedeny základní identifikační a lokalizační údaje (referenční údaje), jež se vztahují ke sledovaným prvkům/objektům v území (linie, plochy, body) a k územně evidenčním jednotkám, adresám, územní identifikaci a k údajům o účelových územních prvcích podle územně správního členění státu a vzájemné časové a územní vazby mezi těmito prvky.

Správcem aplikace Veřejného dálkového přístupu k datům RÚIAN je Český úřad zeměměřičský a katastrální a tento základní registr je zdarma veřejně přístupný k nahlížení pro veřejnost.

Systém aplikace RÚIAN zprostředkovává také údaje o vlastnictví z informačního systému katastru nemovitostí a obsahuje také nereferenční údaje, tj. technické a ekonomické atributy budov jako zastavěná a podlahová plocha, počet nadzemních a podzemních podlaží a jejich výměra, připojení na plyn, kanalizaci, vodu, způsob vytápění, aj.

Registr práv a povinností (RPP)

Správcem registru práv a povinností je Digitální a informační agentura a tento registr je zdrojem údajů pro informační systémy základních registrů při správě přístupu uživatelů k datům ze základních registrů a k datům z agendových informačních zdrojů a obsahuje referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci.

Registr práv a povinností tak uchovává základní přehled o těchto údajích:

  • orgánech veřejné moci,
  • soukromoprávních uživatelích údajů,
  • agendách,
  • právech a povinnostech fyzických a právnických osob, jestliže jsou údaje o těchto osobách vedeny v základních registrech, a to včetně údajů o rozhodnutích orgánů veřejné moci.

Editory shora popsaných údajů jsou Digitální a informační agentura popř. orgán veřejné moci, který zapisuje příslušné údaje do agendového informačního systému.

Registr uvádí také údaje o agendě orgánů veřejné moci. Jsou jimi například název agendy a její číselný kód, číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, na jehož základě orgán veřejné moci působí nebo na jehož základě je soukromoprávní uživatel údajů oprávněn k využívání údajů vedených v základních registrech nebo agendových informačních systémech, výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě včetně výčtu rolí pro danou činnost, výčet a označení úkonů orgánu veřejné moci vykonávaných v rámci agendy jako úkony vůči subjektu, který v postavení adresáta těchto úkonů nepůsobí jako orgán veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, forma úkonu a požadavek na prokázání totožnosti subjektu při provádění úkonu a možnost doplnění fyzického prokázání totožnosti autentizací s využitím dat potřebných pro elektronickou identifikaci a autentizaci nebo výčet a označení úkonů subjektu, který při vykonávání těchto úkonů nepůsobí jako orgán veřejné moci, vykonávaných v rámci agendy vůči orgánu veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení orgánu veřejné moci, forma úkonu a požadavek na prokázání totožnosti subjektu při provádění úkonu, včetně úrovně záruky prostředku pro elektronickou identifikaci, umožňuje-li se prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace, a možnosti doplnění fyzického prokázání totožnosti autentizací s využitím dat potřebných pro elektronickou identifikaci a autentizaci.

V registru práv a povinností nejsou vedeny utajované informace a další údaje, jejichž vedení by mohlo ohrozit bezpečnost České republiky nebo jiné její zájmy anebo činnost jejích bezpečnostních sborů nebo zpravodajských služeb. Údaje jsou přístupné všem orgánům veřejné moci, což neplatí, pokud by jejich zpřístupněním byla ohrožena činnost zpravodajské služby.

• Témata: Právní průvodce | Právo
• Oblasti podnikání: Právo, právní služby | Služby
• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme