U procesní perspektivy je důležité definování a pochopení jednotlivých znalostních procesů, které zajišťují realizaci znalostních toků. Základ úspěchu implementace znalostního managementu do jakékoliv organizace totiž spočívá mimo jiné ve formalizování, distribuování, sdílení, aplikování a obnově organizačních znalostí, zkušeností a expertízy. Níže uvedení autoři navrhují rozličné modely znalostních procesů. Jejich výčet není zřejmě úplný, ale k vytvoření základní představy o významu a podstatě jednotlivých znalostních procesů postačuje. Všechny modely jsou charakteristické tím, že jejich kroky a aktivity probíhají často současně, někdy opakovaně, ne vždy v lineární posloupnosti. Jednotlivé přístupy jsou seřazeny od relativně nejjednoduššího modelu k modelům složitějším a komplexnějším.
Jednoduché modely znalostních procesů
Pravděpodobně nejjednodušší rozdělení znalostních procesů je možné nalézt u A. DiBelly a E. Nevise. Tito autoři navrhli model cyklu učení se pro organizace v podobě tří základních fází:
- získání znalostí,
- rozšíření znalostí,
- použití znalostí.
U tohoto modelu je již na první pohled patrná jednoduchost, která může sloužit především jako základ pro další analýzu znalostních procesů. Například získání znalostí může být realizováno různými způsoby – jejich vytvořením, nákupem atd.
U M. Marquardta je již možné spatřit model, který je v porovnání s předchozím modelem bohatší o jednu fázi. M. Marquardt v něm navrhuje, aby byl znalostní management složen ze čtyř procesů:
- získání znalostí,
- vytvoření znalostí,
- transfer a využití znalostí,
- uchování znalostí.
Ovšem oproti předchozímu modelu zde není možné vidět pokrok, jelikož vytvoření znalostí je jednou z možností, jak znalosti získat.
K obdobnému počtu fázi dospěl rovněž K. Wiig ve své práci. Zde autor navrhuje proces, obsahující čtyři kroky:
- vytvoření znalostí nebo jejich získání z různých zdrojů,
- kompilace a transformace znalostí,
- rozšíření znalostí,
- aplikace znalostí a realizace hodnoty.
Oproti předchozímu modelu je zde patrný aktivní přístup k práci se znalostmi, založený na jejich transformaci. Tato fáze se v předchozích pasivních modelech nenachází. Autor si také uvědomuje možnost získání znalostí různými způsoby, což je zřejmé z prvního znalostního procesu.
Ze čtyřfázových modelů je možné uvést ještě práci R. van der Speka a A. Spijkerveta, kteří uvádějí následující znalostní procesy:
- vývoj nových znalostí,
- zabezpečení nových a existujících znalostí,
- distribuce znalostí,
- skládání (kombinování) dostupných znalostí.
Složitější modely znalostních procesů
U R. Rugglese je možné zaznamenat návrat ke třem fázím. Ty však již nejsou jednoduše vyjmenovány, ale jsou doplněny o podpůrné aktivity:
-
Generování znalostí:
- vytvoření,
- získání,
- syntéza,
- směšování,
- přizpůsobení (adaptace).
-
Kodifikace znalostí:
- zachycení,
- reprezentace.
- Přenos znalostí.
C. O‘Dellová u svého návrhu znalostních procesů přidává několik fází, tím se dostává k počtu sedmi kroků:
- identifikace znalostí,
- sběr znalostí,
- přizpůsobení (adaptace) znalostí,
- uspořádání (organizace) znalostí,
- použití (aplikace) znalostí,
- sdílení znalostí,
- vytváření nových znalostí.
Hlavním přínosem tohoto rozšíření na sedm základních znalostních procesů je vyzdvižení potřeby identifikace znalostí, která není u předchozích autorů tak silně zdůrazněna.
Ještě podrobnější popis znalostních procesů přináší T. Beckman. Autor uvádí model podobný předchozímu, ovšem rozšířený na osm kroků:
- identifikace (určení základních kompetencí, strategie vytěžování zdrojů znalostí a specifikace znalostních domén),
- zachycení (formalizace existujících znalostí),
- výběr (ohodnocení relevance znalostí, jejich hodnoty a přesnosti; vyřešení konfliktů v množině znalostí),
- uschování (reprezentace korporativní paměti v repozitáři znalostí použitím různých schémat reprezentace),
- sdílení (automatická distribuce znalostí uživatelům podle jejich zájmu a pracovního zařazení; spolupráce na znalostních činnostech formou virtuálních týmů),
- aplikace (použití znalostí při tvorbě rozhodnutí, řešení problémů, automatizaci či jiné podpoře práce, poradenství v zaměstnání, vzdělávání a trénink),
- vytvoření (objevování nových znalostí výzkumem, experimentováním a tvůrčím myšlením),
- prodej (vývoj nových znalostních produktů a služeb a jejich uvedení na trh).
Posledním modelem, který uvedeme, je rozsáhlý rámec pro znalostní management, vytvořený C. W. Holsapplem a K. D. Joshim, kteří v něm nabízejí šest fází s mnoha podpůrnými aktivitami:
- získání znalostí (extrakce, interpretace, přenos),
- výběr znalostí (nalezení, znovuzískání, přenos),
- internalizace znalostí (ohodnocení, zaměření, uložení),
- využití znalostí,
- generování znalostí (monitorování, vyhodnocení, vytvoření, přenos),
- externalizace znalostí (zaměření, vytvoření, přenos).
Převzato z knihy „Znalostní management a proces jeho zavádění“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing v roce 2007.