Hlavní informace o službě

Invalidní důchod je dávkou důchodového pojištění sloužící k finanční podpoře osob, jejichž nepříznivý zdravotní stav jim dlouhodobě znemožňuje plnohodnotné pracovní zapojení. U osob, které nejsou/nebyly příslušníky ozbrojených sil, je k vyřízení žádosti o invalidní důchod příslušná Česká správa sociálního zabezpečení.

číst dále

Týká se vás to, pokud

Jste pojištěnec, který není/nebyl příslušníkem ozbrojených sil, nedosáhl věku 65 let a stal se:

  • invalidním v některém ze tří stupňů invalidity, a zároveň získal potřebnou dobu důchodového pojištění
  • invalidním následkem pracovního úrazu

Nárok na invalidní důchod nevznikne, splnil-li jste ke dni vzniku invalidity podmínky nároku na řádný starobní důchod nebo pokud vám byl přiznán předčasný starobní důchod a již jste dosáhl svého důchodového věku.

Invalidita

Skutečnost, zda a v jakém stupni jste invalidní, posuzuje lékař Institutu posuzování zdravotního stavu; na posuzování se může podílet odborný nelékařský pracovník. Invalidita je dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav podmíněný poklesem pracovní schopnosti nejméně o 35 %, tzn., že vaše schopnost vykonávat výdělečnou činnost poklesla v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních schopností nejméně o 35 % v porovnání se stavem, který u vás byl před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.

Existují tři stupně invalidity:

  • I. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 35 % až 49 %
  • II. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 50 % až 69 %
  • III. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 70 % a více

Potřebná doba pojištění

Potřebná doba pojištění se zjišťuje z období před vznikem invalidity a její délka je odvislá od věku pojištěnce:

Věk Potřebná doba pojištění včetně náhradních dob
do 20 let méně než 1 rok pojištění (tj. stačí i jeden den)
od 20 do 22 let 1 rok
od 22 do 24 let 2 roky
od 24 do 26 let 3 roky
od 26 do 28 let 4 roky
od 28 let 5 roků
  • U osob ve věku nad 28 let se potřebná doba pojištění zjišťuje z posledních 10 roků před vznikem invalidity; v těchto případech se podmínka potřebné doby pojištění považuje za splněnou též, byla-li získána v kterémkoliv období 10 roků dokončeném po vzniku invalidity.
  • U osob starších 38 let se podmínka potřebné doby pojištění považuje za splněnou též, získala-li tato osoba 10 roků pojištění v období posledních 20 roků před vznikem invalidity.

Získání potřebné doby pojištění se nevyžaduje v případě invalidity vzniklé následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání.

Vedle invalidního důchodu pro invaliditu prvního, druhého či třetího stupně existuje ještě tzv. „invalidní důchod z mládí", na nějž má nárok osoba, která:

1. dosáhla alespoň 18 let věku,

2. má trvalý pobyt na území České republiky,

3. je invalidní ve třetím stupni, přičemž invalidita vznikla před dosažením 18 let věku a

4. nebyla účastna pojištění po potřebnou dobu.

Výstup služby

Přiznání invalidního důchodu.

Benefit služby

Pojištěnci, jehož schopnost vykonávat výdělečnou činnost poklesla v důsledku dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu alespoň o 35 %, se začne vyplácet finanční podpora ve formě invalidního důchodu a to:

  • od data vzniku invalidity stanoveného v posudku Institutu posuzování zdravotního stavu, popřípadě ode dne následujícího po dni ukončení výplaty nemocenského, pokud jsou k příslušnému datu splněny podmínky nároku na tento důchod a na jeho výplatu,
  • do data zániku invalidity, tzn. že je při kontrolní lékařské prohlídce zjištěno, že se u pojištěnce nadále nejedná ani o invaliditu prvního stupně.

Příjemci invalidních důchodů (všech tří stupňů invalidity) mohou i nadále dle svých možností vykonávat výdělečnou činnost. Výkon výdělečné činnosti tedy nemá za důsledek zánik nároku na invalidní důchod či jeho výplatu.

Kdy službu řešit

Zpět na obsah

Žádost o invalidní důchod můžete podat kdykoli (nejlépe po konzultaci s ošetřujícím lékařem), jestliže vám váš zdravotní stav dlouhodobě neumožňuje se plnohodnotně zapojit do pracovního procesu. Invalidní důchod lze přiznat nejdříve ode dne vzniku invalidity stanoveného v posudku Institutu posuzování zdravotního stavu.

O přiznání důchodu můžete požádat i zpětně, avšak bude vám doplacen maximálně pět let zpětně ode dne uplatnění žádosti o důchod.

Jedinec uplatnil žádost o invalidní důchod dne 2. 5. 2020. Datum vzniku invalidity bylo posudkovým lékařem stanoveno zpětně na 13. 2. 2014. Česká správa sociálního zabezpečení přizná důchod ode dne 13. 2. 2014, avšak doplatí ho pouze pět let zpětně ode dne podání žádosti o důchod, tj. ode dne 2. 5. 2015.

Způsob vyřízení

Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky

Musíte disponovat prostředky pro přihlašování pomocí identity občana nebo mít zřízenu datovou schránku fyzické osoby.

Pokud bydlíte v jiném státě EU a disponujete elektronickou identitou, kterou Vám tento stát vydal (dle nařízení eIDAS), pak můžete použít pro přihlašování IIG (International ID Gateway).

Kde a jak službu řešit elektronicky

Žádost podáte prostřednictvím ePortálu ČSSZ zde územní správě sociálního zabezpečení, kterou si zvolíte. Obdobně žádost v anglické verzi podáte zde.

Vyberete, že žádáte o invalidní důchod a od kdy. Vaše identifikační údaje, údaje o dobách pojištění a vyměřovacích základech, které o vás ČSSZ eviduje, se do žádosti načtou automaticky. Doby pojištění a další dokumenty, které v rámci služby evidované nejsou, doložíte vložením elektronických originálů nebo scanů dokumentů. V případě pochybností o pravosti nascanovaných dokumentů může ČSSZ nebo územní správa sociálního zabezpečení požádat o jejich převedení autorizovanou konverzí nebo předložení originálu anebo jeho úředně ověřené kopie v listinné podobě.

Žádost rozpracovanou na ePortálu ČSSZ lze kdykoliv uložit, například když si potřebuje něco v klidu promyslet anebo když zjistíte, že vám některé dokumenty chybí. Stačí kliknout na tlačítko Ukončit, následně se zobrazí okno s dotazem na uložení.

Pokud budete potřebovat při vyplňování žádosti odbornou pomoc, součástí žádosti o důchod online je služba „objednání schůzky s pracovníkem ČSSZ online“, a to s datem a časem podle vlastního výběru. V tento objednaný čas se pak do ePortálu ČSSZ přihlásíte (přes svoje identifikační údaje) a bude vám poskytnuta online podpora pro dokončení žádosti. Nezbytnými prostředky pro uskutečnění online hovoru bude na vaší straně pouze mikrofon a reproduktor/sluchátka.

Po odeslání žádosti elektronicky obdržíte potvrzení o jejím přijetí.

Následná komunikace s vámi (bude-li pro vyřízení žádosti potřeba) probíhá prostřednictvím ePortálu ČSSZ. Pokud tento způsob komunikace vyloučíte, probíhá v listinné podobě nebo prostřednictvím datové schránky.

Další postup se shoduje s kroky 2 až 6 popsanými v části KDE A JAK SLUŽBU ŘEŠIT OSOBNĚ, KAM DOKUMENTY ZASÍLAT POŠTOU.

Transakční portál

ePodání

Lze vyřídit datovou schránkou

Ne

Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna

Ne

Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou

Při podání žádosti o invalidní důchod musíte předložit originály, popřípadě úředně ověřené kopie, následujících dokladů:

  • občanský průkaz (u cizinců cestovní pas či doklad o povolení k pobytu)
  • doklady o studiu či vyučení (např. vysvědčení ze střední školy, výuční list, index, diplom, potvrzení školy)
  • doklady o době vojenské služby
  • doklady prokazující výchovu dětí či péči o ně (např. rodné listy dětí, rozsudek o osvojení či svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany příslušné správy sociálního zabezpečení ověřit v agendovém systému evidence obyvatel
  • doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách pojištění, které orgán rozhodující o dávce nemá ve své evidenci
  • tiskopis se žádostí o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet manžela či manželky v České republice (popřípadě tiskopis se žádostí osoby žijící mimo území České republiky o výplatu důchodu na účet vedený u zahraniční banky či vedený u banky v České republice)
  • potvrzení zaměstnavatele o výši vyplacených náhrad, pokud pobíráte/pobíral jste náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz či nemoc z povolání

V případě, že jste byl důchodově pojištěn nejen v České republice, ale i v jiném členském státě Evropské unie nebo ve státě, se kterým Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, doporučujeme k žádosti připojit i doklady o době zaměstnání/pojištění v cizině, pokud je máte k dispozici. Není však nutné předložit potvrzení příslušné zahraniční důchodové instituce o získané době pojištění v daném státě. Toto potvrzení si Česká správa sociálního zabezpečení vyžádá od této instituce sama.

Přehled států, s nimiž Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, najdete na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou

1. krok

Žádost o důchod musíte jako osoba, která není/nebyla příslušníkem ozbrojených sil, uplatnit osobně (v případě, že ji neuplatníte online), popřípadě na základě udělené plné moci prostřednictvím svého zástupce, u územní správy sociálního zabezpečení, kterou si zvolíte, resp. u jejího kontaktního pracoviště. Žádost s vámi sepíše pracovník správy sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopise.

Za osobu, která není schopna podat žádost sama vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, mohou na základě potvrzení lékaře o jejím zdravotním stavu podat žádost její rodinní příslušníci, pokud s tím vyjádří svůj souhlas. 

2. krok

Na základě podané žádosti dojde k zahájení procesu posuzování vaší invalidity. Posuzování provádí Institut posuzování zdravotního stavu posudkovým lékařem. Mezi podklady, na základě nichž lékař invaliditu posuzuje, patří:

  • podklady o vašem zdravotním stavu zpracované a poskytnuté vaším ošetřujícím lékařem
  • vámi předložené lékařské zprávy a nálezy, kterými disponujete a považujete je za významné
  • tzv. profesní dotazník s informacemi o vaší kvalifikaci a době a druhu vykonávaných výdělečných činností, který vám při sepisování žádosti předá příslušná správa sociálního zabezpečení

Samotné posouzení invalidity prováděné posudkovým lékařem probíhá povětšinou ve vaší nepřítomnosti na základě všech výše uvedených lékařských zpráv a dokladů. Jsou-li však doložené podklady k posouzení nedostatečné, budete vyzván k dostavení se k posudkovému lékaři, který následně posoudí váš zdravotní stav ve vaší přítomnosti.

Výsledkem procesu posouzení invalidity je posudkovým lékařem Institutu posuzování zdravotního stavu vyhotovený posudek o invaliditě, který vám bude zaslán do 7 dnů od jeho vypracování.

3. krok

Posudek o invaliditě příslušná správa sociálního zabezpečení spolu s uplatněnou žádostí o důchod postoupí České správě sociálního zabezpečení, která je kompetentní k rozhodování o nároku na důchod a jeho výši osob, které nejsou/nebyly příslušníky ozbrojených sil. Lhůta pro vyřízení činí 90 dnů od sepsání žádosti. Tato lhůta se však může prodloužit o dobu, po kterou jsou došetřovány skutečnosti, které jsou rozhodné pro nárok na důchodu, jeho výši či výplatu a Česká správa sociálního zabezpečení je nemá ve své evidenci (např. nedoložená chybějící doba pojištění v České republice, doba zaměstnání/pojištění v cizině).

4. krok

Nedisponuje-li Česká správa sociálního zabezpečení skutečnostmi, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu, můžete být vyzván (stejně tak jako zaměstnavatel či cizí nositel pojištění) k jejich předložení. Povinností je vyhovět této výzvě do 8 dnů ode dne jejího doručení. Doložení či osvědčení těchto skutečností můžete učinit buďto osobně na územní správě sociálního zabezpečení či jejím kontaktním pracovišti (okresní správě sociálního zabezpečení) nebo zasláním poštou přímo na adresu České správy sociálního zabezpečení anebo zasláním datovou zprávou do datové schránky České správy sociálního zabezpečení či datovou zprávou s uznávaným elektronickým podpisem na adresu její elektronické podatelny. Kontakty naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.

5. krok

Jakmile má Česká správa sociálního zabezpečení všechny potřebné doklady, rozhodne o žádosti o invalidní důchod. Pokud splníte podmínky nároku, zašle vám Česká správa sociálního zabezpečení písemné rozhodnutí o přiznání důchodu, ve kterém uvede, od jakého data byl důchod přiznán a v jaké výši. Přílohou je osobní list důchodového pojištění, který obsahuje přehled zhodnocených dob pojištění včetně náhradních dob pojištění a vyměřovacích základů. Pokud podmínky nároku nesplníte, Česká správa sociálního zabezpečení vám zašle písemné rozhodnutí o zamítnutí žádosti o invalidní důchod, ve kterém uvede důvody zamítnutí žádosti.

6. krok

Pokud byl invalidní důchod přiznán, bude ho Česká správa sociálního zabezpečení vyplácet ve stanoveném výplatním termínu způsobem, který jste si zvolil při podání žádosti o důchod.

Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna

Ne

Orgán veřejné moci zodpovědný za službu

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Na Poříčním právu 376/1
Nové Město
12800 Praha 2
Datová schránka: sc9aavg
E-mail: posta@mpsv.cz
Web: https://www.mpsv.cz/

Doplňující informace o službě

Zpět na obsah

Sankce

Pokud se nepodrobíte vyšetření zdravotního stavu nebo jinému odbornému vyšetření, ačkoli jste k tomu byl Českou správou sociálního zabezpečení nebo Institutem posuzování zdravotního stavu vyzván, může vám být výplata dávky z důchodového pojištění zastavena, pokud jste byl ve výzvě na tento následek upozorněn.

Dále jste povinen na výzvu České správy sociálního zabezpečení nebo Institutu posuzování zdravotního stavu pro účely posouzení poklesu pracovní schopnosti předložit lékařské nálezy ošetřujících lékařů, které máte, a sdělit údaje o dosaženém vzdělání, zkušenostech a znalostech, předchozích výdělečných činnostech a o změnách ve sdělených skutečnostech, k nimž došlo od předchozího posouzení poklesu pracovní schopnosti, a to ve lhůtě do 8 dnů ode dne doručení výzvy, nestanovila-li Česká správa sociálního zabezpečení nebo Institut posuzování zdravotního stavu lhůtu delší. I v případě nesplnění této povinnosti vám může být výplata důchodu z důchodového pojištění zastavena, pokud jste byli ve výzvě na tento následek upozorněni.

Jestliže se změní skutečnosti rozhodné pro trvání nároku na invalidní důchod, je vaší povinností nahlásit to do 8 dnů České správě sociálního zabezpečení.

V případě, že přijmete invalidní důchod nebo jeho část, ačkoliv z okolností lze předpokládat, že je vyplacen neprávem nebo ve vyšší částce, než náleží, je vaší povinností neprávem vyplacené částky důchodu vrátit.

Jednací jazyk

Veškerá písemná podání se orgánu sociálního zabezpečení předkládají v češtině. Písemná podání v jiných jazycích musí být opatřena úředním překladem do češtiny (náklady na překlad nese žadatel). Toto neplatí, jde-li o dokumenty vyhotovené v úředním jazyce členského státu Evropské unie, případně v úředním jazyce státu, se kterým Česká republika uzavřela bilaterální smlouvu o sociálním zabezpečení s ustanovením o jednacím jazyku (náklady na případný překlad do češtiny nese Česká správa sociálního zabezpečení).

Poslední kontrola k 01.01.2024

Zpětná vazba Nahlásit problém Asistenční služba

Doporučujeme