Hlavní informace o službě

Vdovský a vdovecký důchod jsou dávkami důchodového pojištění, které slouží ke krytí ztráty příjmu z důvodu úmrtí živitele. Tato finanční podpora má tedy přispět k naplňování životních potřeb a zachování životní úrovně ovdovělých osob po ztrátě jejich manžela či manželky. Nebyl/a-li zesnulý manžel/zesnulá manželka příslušníkem ozbrojených sil, je k vyřízení žádosti o vdovský/vdovecký důchod příslušná Česká správa sociálního zabezpečení.

číst dále

Týká se vás to, pokud

Jste vdova/vdovec po zemřelém manželovi/zemřelé manželce, který/která nebyl/a příslušníkem ozbrojených sil a zároveň:

• pobíral/a starobní důchod nebo
• pobíral/a invalidní důchod nebo
• ke dni smrti splnil/a podmínku potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní důchod nebo
• ke dni smrti splnil/a podmínky nároku na starobní důchod (tj. dosáhl/a stanoveného věku a získal/a potřebnou dobu pojištění) anebo
• zemřel/a následkem pracovního úrazu (v tomto případě není vyžadováno získání potřebné doby pojištění).

Problematika týkající se požadované doby pojištění pro nárok na invalidní důchod je detailně popsána v rámci služby „Invalidní důchod – žádost vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení“. Stejně tak detailně je popsána problematika týkající se požadovaných podmínek pro nárok na starobní důchod v rámci služby „Starobní důchod - žádost vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení“.

Nutnou podmínkou vzniku nároku na vdovský/vdovecký důchod je trvání manželství k datu úmrtí manžela či manželky. Vdovský/vdovecký důchod tedy nenáleží po manželovi/manželce, s nímž/níž jste se rozvedl/a, dále po druhovi/družce či po registrovaném partnerovi / registrované partnerce.

Výstup služby

Přiznání vdovského či vdoveckého důchodu.

Benefit služby

Osobě, které zemře manžel/manželka, se začne vyplácet finanční podpora ve formě vdovského/vdoveckého důchodu, a to od data úmrtí manžela/manželky po dobu jednoho roku.

Po uplynutí jednoho roku od smrti manžela/manželky má vdova/vdovec nárok na vdovský/vdovecký důchod v případě splnění alespoň jedné z následujících podmínek:

• péče o nezaopatřené dítě,
• péče o dítě, které je závislé na pomoci jiné osoby ve stupni II, III nebo IV,
• péče o svého rodiče nebo rodiče zemřelého manžela/zemřelé manželky, který s ní/s ním žije v domácnosti a je závislý na pomoci jiné osoby ve stupni II, III nebo IV,
• invalidita třetího stupně,
• dosažení alespoň věku o 4 roky nižšího, než činí důchodový věk stanovený podle § 32 zákona o důchodovém pojištění pro muže stejného data narození nebo důchodového věku, je-li důchodový věk nižší.

Nárok na vdovský/vdovecký důchod zaniká uzavřením nového manželství.

Jestliže se změní skutečnosti rozhodné pro trvání nároku na důchod (např. uzavřel jste nové manželství), je vaší povinností nahlásit to do 8 dnů České správě sociálního zabezpečení. 

Kdy službu řešit

Zpět na obsah

Žádost o vdovský či vdovecký důchod můžete podat kdykoli po úmrtí manžela či manželky. Důchod vám bude přiznán ode dne vzniku nároku a případné nevyplacené splátky důchodu vám budou jednorázově doplaceny.

 Důchod však lze vyplatit maximálně pět let zpětně ode dne uplatnění žádosti o důchod. 

Manžel, který byl poživatelem starobního důchodu, zemřel dne 2. 1. 2014. Vdova žádost o vdovský důchod uplatnila dne 25. 8. 2020. Česká správa sociálního zabezpečení přizná důchod ode dne úmrtí, tj. 2. 1. 2014, avšak doplatí ho pouze pět let zpětně ode dne podání žádosti o důchod, tj. ode dne 25. 8. 2015. Pokud by ale vdova měla nárok na vdovský důchod pouze 1 rok od úmrtí manžela, tak by jí nebylo vyplaceno nic.

Způsob vyřízení

Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky

Musíte disponovat prostředky pro přihlašování pomocí identity občana nebo mít zřízenu datovou schránku fyzické osoby.

Pokud bydlíte v jiném státě EU a disponujete elektronickou identitou, kterou vám tento stát vydal (dle nařízení eIDAS), pak můžete použít pro přihlašování IIG (International ID Gateway).

Kde a jak službu řešit elektronicky

Žádost podáte prostřednictvím ePortálu ČSSZ zde územní správě sociálního zabezpečení, kterou si zvolíte. Obdobně žádost v anglické verzi podáte zde.

Vyberete, že žádáte o vdovský/vdovecký důchod a od kdy. Vaše identifikační údaje se do žádosti načtou automaticky. Doby pojištění zemřelé osoby a případně jakékoliv další dokumenty doložíte vložením elektronických originálů nebo scanů dokumentů. V případě pochybností o pravosti nascanovaných dokumentů může ČSSZ požádat o jejich převedení autorizovanou konverzí nebo předložení originálu anebo jeho úředně ověřené kopie v listinné podobě.

Žádost rozpracovanou na ePortálu ČSSZ lze kdykoliv uložit, například když si potřebuje něco v klidu promyslet anebo když zjistíte, že vám některé dokumenty chybí. Stačí kliknout na tlačítko Ukončit, následně se zobrazí okno s dotazem na uložení.

Pokud budete potřebovat při vyplňování žádosti odbornou pomoc, součástí žádosti o důchod online je služba „objednání schůzky s pracovníkem ČSSZ online“, a to s datem a časem podle vlastního výběru. V tento objednaný čas se pak do ePortálu ČSSZ přihlásíte (přes svoje identifikační údaje) a bude vám poskytnuta online podpora pro dokončení žádosti. Nezbytnými prostředky pro uskutečnění online hovoru bude na vaší straně pouze mikrofon a reproduktor/sluchátka.

Po odeslání žádosti elektronicky obdržíte potvrzení o jejím přijetí.

Následná komunikace s vámi (bude-li pro vyřízení žádosti potřeba) probíhá prostřednictvím ePortálu ČSSZ. Pokud tento způsob komunikace vyloučíte, probíhá v listinné podobě nebo prostřednictvím datové schránky.

Transakční portál

ePodání

Lze vyřídit datovou schránkou

Ne

Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna

Ne

Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou

Při podání žádosti o vdovský či vdovecký důchod musíte vždy předložit originály, popřípadě úředně ověřené kopie, následujících dokladů:

•    občanský průkaz (u cizinců cestovní pas či doklad o povolení k pobytu),
•    úmrtní list zesnulé osoby (pokud si údaje ČSSZ nebo ÚSSZ nemůže sama ověřit v agendovém systému evidence obyvatel)
•    oddací list (pokud si údaje ČSSZ nebo ÚSSZ nemůže sama ověřit v agendovém systému evidence obyvatel)
•    tiskopis se žádostí osoby žijící mimo území České republiky o výplatu důchodu na účet vedený u zahraniční banky či vedený u banky v České republice

Pokud zesnulá osoba nebyla poživatelem důchodu, je potřeba předložit ještě následující doklady týkající se dob pojištění zemřelé osoby:

•    doklady o studiu či vyučení (např. vysvědčení ze střední školy, výuční list, index, diplom, potvrzení školy),
•    doklady o době vojenské služby,
•    doklady prokazující výchovu dětí či péči o ně (např. rodné listy dětí, rozsudek o osvojení či svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany okresní správy sociálního zabezpečení ověřit v agendovém systému evidence obyvatel,
•    doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách pojištění, které orgán rozhodující o dávce nemá ve své evidenci.

Bydlíte-li mimo území České republiky, důchod budete dostávat buďto převodem na váš bankovní účet v cizině, popřípadě na váš bankovní účet v České republice (vždy zpětně a v časových intervalech, které si sám určíte frekvencí zasílání formuláře „Potvrzení o žití“), anebo bankovním šekem zasílaným na adresu v cizině (čtyřikrát ročně, zpětně za předchozí čtvrtletí).

V případě, že byla zemřelá osoba účastna důchodového pojištění nejen v České republice, ale i v jiném členském státě Evropské unie nebo ve státě, se kterým Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, a vy žádáte o důchod nejen z českého důchodového systému, ale i z tohoto jiného státu, doporučujeme k žádosti připojit i doklady o době zaměstnání/pojištění zemřelé osoby v cizině, pokud je máte k dispozici. Není nutné předložit potvrzení příslušné zahraniční důchodové instituce o době pojištění získané zemřelým v daném státě. Toto potvrzení si Česká správa sociálního zabezpečení vyžádá od této instituce sama.

Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou

1. krok

Pokud nepožádáte o důchod online, musíte jako osoba po manželovi/manželce, který/která nebyla příslušníkem ozbrojených sil, uplatnit žádost osobně, popřípadě na základě udělené plné moci prostřednictvím svého zástupce, u kterékoli územní správy sociálního zabezpečení, resp.  jejího kontaktního pracoviště (okresní správy sociálního zabezpečení). 
Žádost s vámi sepíše pracovník správy sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopise.

Za osobu, která není schopna podat žádost sama vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, mohou na základě potvrzení lékaře o jejím zdravotním stavu podat žádost její rodinní příslušníci, pokud s tím vdova/vdovec vyjádří svůj souhlas.

2. krok

Sepsaná žádost je následně postoupena k vyřízení České správě sociálního zabezpečení, která je kompetentní k rozhodování o nároku na důchod a jeho výši, pokud zesnulá osoba nebyla příslušníkem ozbrojených sil. Lhůta pro vyřízení činí 90 dnů od podání žádosti o pozůstalostní důchod. Tato lhůta se však může prodloužit o dobu, po kterou jsou došetřovány skutečnosti, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu a Česká správa sociálního zabezpečení je nemá ve své evidenci (např. nedoložená chybějící doba pojištění zesnulé osoby v České republice, doba zaměstnání/pojištění zesnulé osoby v cizině).

3. krok

Nedisponuje-li Česká správa sociálního zabezpečení skutečnostmi, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu, můžete být vyzván k jejich předložení. Povinností je vyhovět této výzvě do 8 dnů ode dne jejího doručení. Doložení či osvědčení požadovaných skutečností můžete učinit buďto osobně na územní správě sociálního zabezpečení, popř. jejím kontaktním pracovišti nebo zasláním poštou přímo na adresu České správy sociálního zabezpečení anebo zasláním datovou zprávou do datové schránky České správy sociálního zabezpečení či datovou zprávou s uznávaným elektronickým podpisem na adresu její elektronické podatelny. Kontakty naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.

4. krok

Jakmile má Česká správa sociálního zabezpečení všechny potřebné doklady, rozhodne o žádosti o vdovský/vdovecký důchod. Pokud jsou podmínky nároku na důchod splněny, zašle vám Česká správa sociálního zabezpečení písemné rozhodnutí o přiznání vdovského/vdoveckého důchodu, ve kterém uvede, od jakého data byl důchod přiznán a v jaké výši. Pokud podmínky nároku splněny nebyly, Česká správa sociálního zabezpečení vám zašle písemné rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vdovský/vdovecký důchod, ve kterém uvede důvody zamítnutí žádosti.

5. krok

Pokud byl vdovský/vdovecký důchod přiznán, bude ho Česká správa sociálního zabezpečení vyplácet ve stanoveném výplatním termínu způsobem, který jste si zvolil při podání žádosti o důchod, případně stejným způsobem, pokud jste poživatelem starobního či invalidního důchodu.

Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna

Ne

Orgán veřejné moci zodpovědný za službu

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Na Poříčním právu 376/1
Nové Město
12800 Praha 2
Datová schránka: sc9aavg
E-mail: posta@mpsv.cz
Web: https://www.mpsv.cz/

Doplňující informace o službě

Zpět na obsah

Sankce

Jestliže se změní skutečnosti rozhodné pro trvání nároku na důchod (např. uzavřel jste nové manželství), je vaší povinností nahlásit to do 8 dnů České správě sociálního zabezpečení. 

V případě, že byste přijal důchod nebo jeho část, ačkoliv z okolností lze předpokládat, že důchod byl vyplacen neprávem, nebo ve vyšší částce, než náležel, jste povinen neprávem vyplacené částky vdovského/vdoveckého důchodu vrátit. 

Jednací jazyk

Veškerá písemná podání se orgánu sociálního zabezpečení předkládají v češtině. Písemná podání v jiných jazycích musí být opatřena úředním překladem do češtiny (náklady na překlad nese žadatel). Toto neplatí, jde-li o dokumenty vyhotovené v úředním jazyce členského státu Evropské unie, případně v úředním jazyce státu, se kterým Česká republika uzavřela bilaterální smlouvu o sociálním zabezpečení s ustanovením o jednacím jazyku (náklady na případný překlad do češtiny nese Česká správa sociálního zabezpečení).

Poslední kontrola k 01.01.2024

Zpětná vazba Nahlásit problém Asistenční služba

Doporučujeme