Obsah této stránky spadá do Jednotné digitální brány (Single Digital Gateway; SDG) projektu Evropské unie. Více o projektu
Hlavní informace o službě
V případě, že daňový subjekt nemá dostatek finančních prostředků na úhradu daňového nedoplatku, může požádat správce daně (Finanční úřad) o tzv. "posečkání". Posečkání lze dosáhnout buď posečkáním (tzn. úhrada nedoplatku najednou např. za 3 měsíce, viz služba Posečkání úhrady daně) nebo rozložením úhrady nedoplatku na splátky (splátkový kalendář - několik splátek daňového nedoplatku v čase).
Může se jednat jak o nedoplatek na dani, tak nedoplatek na příslušenství daně (např. úroky z prodlení, penále, pokuty).
Pro to, aby mohlo být vaší žádosti vyhověno, je třeba, aby byla splněna minimálně jedna z podmínek:
- neprodlená úhrada nedoplatku by pro vás znamenala vážnou újmu,
- byla by ohrožena výživa vaše nebo osob na vás odkázaných,
- neprodlená úhrada nedoplatku by vedla k zániku vašeho podnikání,
- nemůžete uhradit nedoplatek najednou,
- je důvodně očekáván částečný nebo úplný zánik povinnosti uhradit nedoplatek (např. již platný, ale dosud neúčinný zákon).
O přijaté žádosti o posečkání by měl správce daně rozhodnout do 30 dnů (pokud je uhrazen správní poplatek).
Týká se vás to, pokud
Nemáte dostatek finančních prostředků na úhradu daně, u které již uplynul den splatnosti (tzn. vznikl daňový nedoplatek).
Výstup služby
Rozhodnutí o posečkání úhrady daně
Benefit služby
Zabránění hrozby exekuce majetku a úročení posečkané částky, které je poloviční oproti úroku z prodlení, který by daňový subjekt hradil, pokud by mu posečkání nebylo povoleno.
Kdy službu řešit
Zpět na obsahKdykoliv v případě, že nemůžete uhradit daňový nedoplatek a splňujete alespoň jednu z výše uvedených podmínek.
Způsob vyřízení
Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky
K vytvoření žádosti můžete využít webovou aplikaci "Žádost o povolení posečkání".
Pro žádost není speciální formulář a proto je možné požádat i prostým textem - dopisem, ze kterého bude zřejmé oč žádáte - tzn. uvedete jaký nedoplatek chcete posečkat - rozložit na splátky (na jaké dani, za jaké zdaňovací období, jakou částku), důvody (splnění některé z výše uvedených podmínek), návrh splátek. Je třeba doložit i důkazní prostředky, které podporují tvrzení a důvody uvedené v žádosti.
Při posuzování žádosti o posečkání vychází správce daně především z údajů, které jsou tvrzeny v žádosti. Pro ověření tvrzených údajů je proto vhodné tyto skutečnosti i doložit (příloha k žádosti), příp. uvést též vhodný majetek k zajištění nedoplatku (např. nemovitost, kterou může správce daně zajistit pro případ, že by nedoplatek nebyl uhrazen), což významně zvyšuje šanci na vyhovění žádosti. Podrobnější informace naleznete na stránkách Finanční správy ČR.
Kde a jak službu řešit elektronicky
Žádost o posečkání se podává místně příslušnému finančnímu úřadu, u kterého je daňový nedoplatek evidován. U fyzických osob je místně příslušným finančním úřadem úřad, v jehož územní působnosti máte trvalý pobyt (v případě že jste občan ČR). Pokud jste cizinec, potom je místně příslušným finančním úřadem ten, v jehož územní působnosti máte hlášeno místo pobytu. U právnické osoby se místní příslušnost řídí dle sídla právnické osoby (sídlo zapsané v obchodním či obdobném veřejném rejstříku). Jedná-li se však o nedoplatek na dani související s nemovitou věcí (např. daň z nemovitých věcí), je místně příslušným finanční úřad, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitá věc nachází.
Místní příslušnost lze ověřit na stránkách Finanční správy ČR.
Žádost se podává prostřednictvím:
- Daňové informační schránky (DIS+), dostupné na portálu Moje daně,
- datové schránky příslušného finančního úřadu,
- e-mailu podatelny příslušného finančního úřadu, pokud je podepsán uznávaným elektronickým podpisem.
Transakční portál
ePodáníLze vyřídit datovou schránkou
Ano
Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna
Ano
Kolik budete platit při elektronickém vyřízení
Přijetí žádosti je zpoplatněno částkou 400 Kč (za každou daň, které se žádost týká). Platba se provádí na účet příslušného finančního úřadu. Číslo účtu vám příslušného finančního úřadu naleznete na stránkách Finanční správy ČR. Jako variabilní symbol u fyzických osob uveďte rodné číslo, u právnických osob IČO a u cizinců vlastní číslo plátce. Jako konstantní symbol uveďte 1148. Uhrazení poplatku je nutné pro to, aby se vaší žádostí někdo zabýval.
Pokud neuhradíte správní poplatek, budete k jeho úhradě vyzván. Pokud ani po této výzvě nebude správní poplatek uhrazen, nemůže být vaší žádosti vyhověno (bude zastaveno řízení o podané žádosti).
.
Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou
Pro žádost není speciální formulář a proto je možné požádat i prostým textem - dopisem, ze kterého bude zřejmé oč žádáte - tzn. uvedete jaký nedoplatek chcete posečkat - rozložit na splátky (na jaké dani, za jaké zdaňovací období, jakou částku), důvody (splnění zákonné podmínky) a návrh splátek. Je třeba doložit i důkazní prostředky, které podporují tvrzení a důvody uvedené v žádosti.
K vytvoření žádosti můžete využít webovou aplikaci "Žádost o povolení posečkání". Zde můžete vytvořit žádost ve formátu pdf., kterou si vytisknete, podepíšete a odešlete poštou příslušnému finančnímu úřadu nebo podáte na podatelně příslušného finančního úřadu.
Při posuzování žádosti o posečkání vychází správce daně především z údajů, které jsou tvrzeny v žádosti. Pro ověření tvrzených údajů je proto vhodné tyto skutečnosti i doložit (příloha k žádosti), příp. uvést též vhodný majetek k zajištění nedoplatku (např. nemovitost, kterou může správce daně zajistit pro případ, že by nedoplatek nebyl uhrazen), což významně zvyšuje šanci na vyhovění žádosti. Podrobnější informace naleznete na stránkách Finanční správy ČR.
Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou
Žádost o posečkání se podává místně příslušnému finančnímu úřadu, u kterého je daňový nedoplatek evidován.
U fyzických osob je místně příslušným finančním úřadem úřad v jehož územní působnosti máte trvalý pobyt (v případě že jste občan ČR). Pokud jste cizinec, potom je místně příslušným finančním úřadem ten, v jehož územní působnosti máte hlášeno místo pobytu. U právnické osoby se místní příslušnost řídí dle sídla právnické osoby (sídlo zapsané v obchodním či obdobném veřejném rejstříku). Jedná-li se však o nedoplatek na dani související s nemovitou věcí (např. daň z nemovitých věcí), je místně příslušným finanční úřad, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitá věc nachází.
Místní příslušnost lze ověřit na stránkách Finanční správy ČR zadáním názvu obce či PSČ trvalého pobytu, sídla, místa nemovité věci.
Žádost o posečkání se podává:
- poštou,
- na podatelně úřadu,
- ústně do protokolu na příslušném finančním úřadu.
Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna
Ano
Kolik budete platit při osobním vyřízení
Přijetí žádosti je zpoplatněno částkou 400 Kč (za každou daň, které se žádost týká). Platba se provádí na účet příslušného finančního úřadu. Číslo účtu vám příslušného finančního úřadu naleznete na stránkách Finanční správy ČR. Jako variabilní symbol u fyzických osob uveďte rodné číslo, u právnických osob IČO a u cizinců vlastní číslo plátce. Jako konstantní symbol uveďte 1148. Uhrazení poplatku je nutné pro to, aby se vaší žádostí někdo zabýval.
Pokud neuhradíte správní poplatek, budete k jeho úhradě vyzván. Pokud ani po této výzvě nebude správní poplatek uhrazen, nemůže být vaší žádosti vyhověno (bude zastaveno řízení o podané žádosti).
Orgán veřejné moci zodpovědný za službu
Generální finanční ředitelství https://linked.cuzk.cz/resource/ruian/adresni-misto/21700851 |
Datová schránka: p9iwj4f |
Doplňující informace o službě
Zpět na obsahJednací jazyk
český jazyk
Poslední kontrola k 14.06.2023