Obsah této stránky spadá do Jednotné digitální brány (Single Digital Gateway; SDG) projektu Evropské unie. Více o projektu
Hlavní informace o službě
Pokud vám např. vznikne nárok na daňový bonus, nebo jste zaplatil na zálohách na daň více, než je výše daně, případně jste podal daňové přiznání na daň v nižší výši, čímž vám vznikne jeden, nebo více přeplatků na dani, můžete podat žádost o vrácení přeplatků evidovaných na všech daních, nebo požádat o vrácení přeplatku evidovaného na jedné dani, anebo požádat o vrácení vámi určené částky.
číst dáleTýká se vás to, pokud
U vás finanční úřad eviduje vratitelný přeplatek na dani a máte zájem o jeho vrácení.
Výstup služby
Vrácení přeplatku na dani na soukromý bankovní účet, nebo na adresu podatele žádosti.
Benefit služby
Na soukromý bankovní účet, nebo na vaši adresu vám budou zaslány finanční prostředky evidované správcem daně jako přeplatek na dani.
Kdy službu řešit
Zpět na obsahSlužbu můžete řešit kdykoliv ode dne vzniku přeplatku, nebo očekáváte-li, že přeplatek vznikne nejpozději do 60 dnů od podání žádosti, nejpozději však do 6 let od konce roku, ve kterém přeplatek vznikl.
Způsob vyřízení
Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky
Žádost o vrácení přeplatku v elektronické podobě.
Pokud použijete aplikaci Online finanční úřad – daňová informační schránka (DIS+), můžete využít předdefinované ŠABLONY Žádost o vrácení přeplatku, kterou vyplníte a odešlete. Přihláška je v tomto případě podepsána daňovou informační schránkou, ve které jste přihlášen.
Pokud použijete aplikaci Elektronická podání pro Finanční správu (EPO), můžete využít předdefinované ŠABLONY Žádost o vrácení přeplatku, kterou vyplníte a podepíšete buď uznávaným elektronickým podpisem, nebo identitou občana, nebo přihlašovacími údaji do vaší datové schránky a následně odešlete. Pokud ani jedním z těchto prostředků nedisponujete, můžete žádost odeslat z aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO) i bez podpisu nebo ji můžete ve stanoveném formátu poslat e-mailem, který do 5 dnů potvrdíte, např. v listinné podobě s vlastnoručním podpisem. K dodatečnému potvrzení si můžete v aplikaci EPO vygenerovat tzv. E-tiskopis, což je potvrzení o učiněném elektronickém podání bez podpisu. E-tiskopis vytiskněte, podepište a doručte na místně příslušný finanční úřad.
Kde a jak službu řešit elektronicky
Žádost o vrácení přeplatku se zasílá finančnímu úřadu, který eviduje přeplatek.
Žádost se zasílá prostřednictvím:
- aplikace Online finanční úřad – daňová informační schránka (DIS+) dostupné na portále Moje daně,
- aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO), dostupné na portále Moje daně,
- datové schránky (pokud vám byla zřízena a zpřístupněna), nebo
- e-mailu, který do 5 dnů potvrdíte např. v listinné podobě s vlastnoručním podpisem.
Transakční portál
ePodáníLze vyřídit datovou schránkou
Ano
Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna
Ne
Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou
Žádost o vrácení přeplatku v listinné podobě, jejíž vzor je dostupný prostřednictvím:
- webové aplikace Online finanční úřad – daňová informační schránka (DIS+) na portále Moje daně (následně žádost vytisknete a ručně podepíšete), nebo
- webové aplikace Žádost o vrácení přeplatku na portálu Finanční správy (následně žádost vytisknete a ručně podepíšete), nebo
- aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO) (následně žádost vytisknete a ručně podepíšete).
Dále můžete žádost napsat jako prostý text na volný list papíru, např. "žádám o vrácení přeplatku", nebo "žádám o vrácení přeplatku na dani z příjmů fyzických osob", případně "žádám o vrácení částky 1000 Kč evidované na dani z příjmů fyzických osob", jasně identifikujete žadatele i podepisující osobu a žádost podepíšete.
Žádost o vrácení přeplatku také můžete učinit osobně při návštěvě finančního úřadu, kde je evidován přeplatek, ústně do protokolu.
Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou
Vyplněnou a podepsanou žádost o vrácení přeplatku osobně nebo poštou doručte na finanční úřad, kde je evidován přeplatek.
Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna
Ne
Orgán veřejné moci zodpovědný za službu
Generální finanční ředitelství https://linked.cuzk.cz/resource/ruian/adresni-misto/21700851 |
Datová schránka: p9iwj4f |
Doplňující informace o službě
Zpět na obsahJednací jazyk
Český jazyk.
Poslední kontrola k 09.06.2023
Plátci daně z příjmů i dalších daní mají v některých případech nárok na přeplatek na dani. Nejčastěji je spojen s daňovým bonusem, nebo se situací, kdy na zálohách zaplatíte během zdaňovacího období více, než je výše daně.
Přeplatek vám finanční správa nevyplatí automaticky, musíte o něj požádat. Žádost najdete mj. na poslední straně formuláře daňového přiznání. Můžete zažádat o převod peněz na váš účet i o zaslání složenky. Vracejí se pouze přeplatky, které jsou vyšší než 100 korun.
Zároveň byste měli mít všechny náležitosti spojené s přiznáváním daní v pořádku – podávat tedy řádné nikoli opravné DAP.
Kdo a kdy má nárok na daňový bonus? Jaké slevy na děti můžete uplatnit.
Finanční úřad má podle § 155b odst. 1 daňového řádu na vrácení přeplatku na dani 30 dní (od podání žádosti).
Peníze vám finanční úřad pošle na váš účet, případně na vaši adresu.
V tomto textu najdete podrobnosti, kdy a jak můžete tuto službu správce daně využít (nejčastěji elektronickou cestou). Nezapomeňte podat žádost, jinak vám FÚ přeplatek nevyplatí.
Požádat můžete do šesti let od vzniku přeplatku (za zaměstnance, kteří nepodávají přiznání, řeší vše zaměstnavatel, dostanete jej v březnové výplatě)
S případnými dotazy se můžete obrátit na správce daně – tedy na finanční úřad nebo přímo na Generální finanční ředitelství, které je orgánem veřejné moci zodpovědným za službu.