Hlavní informace o službě

Při stanovení zálohy podle zákona se vychází z poslední známě daňové povinnosti. V příjmech podnikajících osob ovšem mohou nastávat výkyvy, v důsledku čehož pak placení záloh v zákonem požadované výši neodpovídá skutečné výši stanovené daně. Proto pokud existují důvody, pro které se klient domnívá, že bude mít v následujícím období nižší příjmy a jeho skutečná daň bude tedy nižší než poslední známá daň za předchozí období, může podat žádost o stanovení záloh v jiné výši či periodicitě, případně o zrušení povinnosti daň zálohovat. Žádat lze i o stanovení záloh na daň ve výši vyšší, pokud klient předpokládá naopak příjmy vyšší a chce platit zálohy v takové výši, která přibližně odpovídá budoucí dani.

V žádosti klient zpravidla navrhne výši záloh tak, aby odpovídala očekávané výši celkové daně, a tuto navrhovanou výši odůvodní konkrétními skutkovými okolnostmi (ekonomickými ukazateli) a doloží potřebnými doklady (účetními výkazy apod.).

číst dále

Týká se vás to, pokud

Předpokládáte, že vaše skutečná výše celkové daně bude nižší (případně i vyšší) než výše vaší poslední známé daně za předchozí období, a chcete proto upravit zálohy na daň tak, aby jejich výše odpovídala skutečné výši následně stanovené daně. 

Výstup služby

Rozhodnutí o stanovení odlišné výše nebo periodicity záloh než stanoví zákon, zrušení povinnosti daň zálohovat.

Benefit služby

Možnost v odůvodněných případech upravit výši zálohy na daň tak, aby lépe odpovídala předpokládané skutečné výši následně stanovené daně. 

Kdy službu řešit

Zpět na obsah

Kdykoliv, pokud existují ke změně výše či periodicity záloh relevantní důvody. 

Způsob vyřízení

Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky

  • Žádost o stanovení záloh psanou volnou formou a
  • potřebné doklady dokládající konkrétní skutkové okolnosti (účení výkazy, ekonomické ukazatele, potvrzení o zdravotním stavu), které jsou důvodem žádosti.

Kde a jak službu řešit elektronicky

Žádost lze podat následujícími způsoby:

  • v aplikaci Online finanční úřad (DIS+) přes portál Mojedane.cz,
  • v aplikaci Elektronická podání pro finanční správu (EPO),
  • prostřednictvím datové schránky, nebo
  • prostřednictvím e-mailu s uznávaným elektronickým podpisem.

Elektronické adresy orgánů Finanční správy České republiky jsou uvedeny na stránkách Finanční správy ČR.

Transakční portál

ePodání

Lze vyřídit datovou schránkou

Ano

Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna

Ne

Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou

  • Žádost v listinné podobě psanou volnou formou a podepsanou oprávněnou osobou, která podání činí,
  • průkaz totožnosti v případě podání žádosti ústně do protokolu a
  • potřebné doklady dokládající konkrétní skutkové okolnosti (účení výkazy, ekonomické ukazatele, potvrzení o zdravotním stavu), které jsou důvodem žádosti.

Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou

Žádost v listinné podobě je třeba doručit na adresu místně příslušného finančního úřadu, a to buď osobně na podatelnu nebo poštou.  

Žádost podanou ústně je třeba podat do protokolu u místně příslušného správce daně.

Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna

Ne

Orgán veřejné moci zodpovědný za službu

Generální finanční ředitelství
https://linked.cuzk.cz/resource/ruian/adresni-misto/21700851
Datová schránka: p9iwj4f

Doplňující informace o službě

Zpět na obsah

Jednací jazyk

Český jazyk

Poslední kontrola k 24.04.2024

Zpětná vazba Nahlásit problém Asistenční služba

Doporučujeme