V čem je Vietnam pro české podnikatele zajímavý?
Je to velký, poměrně neprobádaný trh. Exportéři by měli vzít v úvahu, že na dovezené zboží jsou uvalena vysoká cla. Podnikatelé se pohybují na silně protekcionistickém trhu. Čechům se i přesto daří dovážet do Vietnamu široké portfolio výrobků. Vietnamci mají zájem o velká důlní zařízení nebo obráběcí stroje, či naopak o spotřební zboží, jako je třeba pivo, potraviny a potravinové doplňky, kupříkladu léčiva a vitaminy.
Které tuzemské společnosti jsou na tamním trhu etablované?
Působí zde například firmy z oboru farmacie. My se snažíme pomáhat menším firmám. Úspěch má třeba česká firma z Hradce Králové, která vyrábí vitaminové doplňky jako například B-komplex a podobně.
Dobrý zvuk tady má české pivo. V místních obchodech koupíte Plzeň, Budvar i Staropramen. Přestože české pivo vyjde dráž než místní nebo jiné asijské, prodává se dobře. České výrobky tady mají opravdu velmi dobré jméno, třeba české sklo je velmi žádaný artikl. Ačkoliv Vietnamci vyhledávají originály, je možné narazit i na padělky.
Někdejší Československo mělo s Vietnamem nadstandardní vztahy. Vnímají Vietnamci Česko pozitivně?
Pořád máme punc přátelské země a Češi jsou zde přijímáni s otevřenou náručí. Když jednáme s vietnamskou hospodářskou komorou, je znát, že mají přehled o našem trhu a našich silných stránkách. A dokonce sami navrhují, co bychom my jako Češi mohli k nim dovážet. Zájem je jednoznačně oboustranný.
Jaká je nyní ve Vietnamu ekonomická situace?
Vyvíjí se pozitivně a HDP roste. Podstatné zároveň je, že sílí střední třída, což znamená vyšší poptávku po kvalitnějším zboží. Vidíme to i podle nabídky v supermarketech. „Poevropšťuje“ a „pozápadňuje se“. Vietnamci si chtějí připlatit za evropské potraviny a vyhledávají je.
Které základní věci by měl podnikatel vědět, když chce na tamní trh vstoupit?
Měl by si přes CzechTrade nebo ambasádu zjistit platné podmínky proclení, protože zde občas dochází k duplicitám a dezinformacím, kterým tak můžeme společně předejít. Jestliže má exportér zkušeného místního distributora, ten vše potřebné zařídí. Pokud se ale tuzemská firma rozhodne jednat sama, měla by se obrátit na CzechTrade, aby si zjistila důležité aspekty pro podnikání v této zemi.
Firmy se ale nemusí obávat nějakých nestandardních situací, funguje tu tržní ekonomika. I cizinec si ve Vietnamu může založit podnik, který bude celý vlastnit, což v Asii není tak obvyklé. Například v Thajsku musíte mít místního partnera. Pro české firmy je to velký bonus, protože díky tomu mají svůj obchod pod kontrolou.
Jaká odvětví mají potenciál?
Některé služby jsou rozvinutější než v Česku, týká se to třeba e-commerce. Dochází také k rozmachu turistického ruchu. Vietnam zavedl víza, která si můžete zařídit on-line přibližně za dvacet dolarů na měsíc. Tím pádem je země mnohem přístupnější cestovatelům a zvýšil se zájem o turistická místa. Na to samozřejmě navazuje výstavba a vybavení hotelů. Je to skvělá příležitost pro české skláře, porcelánky a dodavatele dalších výrobků.
V tomto ohledu doporučuji hlavně nezaspat a jednat rychle. Brzy bude platit smlouva o vzájemném volném obchodu mezi Evropskou unií a Vietnamem, která se bude podepisovat koncem letošního roku a v platnost by měla vstoupit začátkem roku 2019. Je nutné si v této souvislosti zjistit, jakých komodit se týká osvobození od cel a jakých ne.
Jak může CzechTrade pomoci?
Pomůžeme se vstupem na místní trh, prověříme firmu, zda je solidní. Vyhledáme distributory, kontaktujeme je a domluvíme schůzky. Můžeme pomoci i s jednáním či překlady. Záleží na tom, co firma potřebuje. Přístup je tu velmi individuální. Jsme operativní.
Ivan Nikl, ředitel kanceláře CzechTradu v Ho Či Minově Městě
Absolvoval hospodářská a kulturní studia na ČZU v Praze. V CzechTradu dříve působil jako exportní konzultant pro strojírenství. Orientoval se převážně na východní trhy. Od července letošního roku je ředitelem kanceláře ve Vietnamu.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Kristína Paulenková.