Je žádoucí, aby žadatel o autorizaci nejprve získal akreditaci pro provádění konkrétní činnosti posuzování shody výrobků, kterou provádí nejprve získat akreditaci k posuzování shody výrobků. Tuto provádí Český institut pro akreditaci, o. p. s. Poté je třeba požádat Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví o autorizaci k činnostem při posuzování shody výrobků. Vzhledem k náročnosti procesu je doporučeno podání žádosti předem konzultovat s pracovníky úřadu.
Postup pro získání pověření:
- Žádost o získání akreditace k posuzování shody výrobků
- Žádost o autorizaci k činnostem při posuzování shody výrobků
1) Žádost o získání akreditace k posuzování shody výrobků
- Žádost se podává k Českému institutu pro akreditaci, o.p.s., na jeho internetových stránkách je možné nalézt také podrobné informace o celém procesu akreditace.
Získání akreditace
2) Žádost o autorizaci k činnostem při posuzování shody výrobků
Žádost se podává u Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví a její vyřizování se řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.. Žádost musí obsahovat identifikaci žadatele, předmět žádosti, podpis statutárního zástupce žadatele a doklady o plnění podmínek autorizace Před jejím podáním je doporučena konzultace s pracovníky úřadu. Úřad vydá rozhodnutí o autorizaci, pokud žadatel splňuje všechny podmínky k řádnému zajištění činnosti při posuzování shody stanovené zákonem a příslušným nařízením vlády pro daný sektor. Pokud konkrétní nařízení vlády tyto podmínky nestanoví, vydá Úřad rozhodnutí o autorizaci, splňuje-li žadatel nezbytné podmínky podle ustanovení § 11 odst. 2 písm. a) až f) zákona.
- Podrobnější informace o žádosti a autorizačním řízení
- Podrobnosti naleznete také v zásadách pro autorizaci
K žádosti se přikládá:
Doklady o plnění podmínek autorizace, tj. dokumenty prokazující splnění všech podmínek k řádnému zajištění činnosti při posuzování shody uvedených v příslušném nařízení vlády nebo, pokud nařízení vlády tyto podmínky nestanoví, v zákonu č. 22/1997 Sb. (§ 11 odst. 2 písm. a) až f) zákona). Záleží tedy na konkrétním sektoru (skupině stanovených výrobků) a tedy na konkrétním nařízení vlády. Nejvhodnější možné způsoby, jak lze plnění různých podmínek autorizace prokazovat, jsou uvedeny v zásadách pro autorizaci. Jde např. o doklady z veřejných registrů, doklady vydané dalšími subjekty jako ČIA, čestná prohlášení statutárních zástupců žadatelské organizace atd.
Úřad rozhodne o autorizaci do 120 dnů, přičemž lhůtu může v závažných případech prodloužit o dalších 90.
Po udělení autorizace je možné začít poskytovat službu ve stanoveném rozsahu, a to od termínu upraveného rozhodnutím o udělení autorizace.
Související informace:
V případě potřeby se můžete obrátit s dotazem na
Jednotná kontaktní místa (JKM), zřízená na 15 obecních živnostenských úřadech ve všech krajích. Více o činnosti JKM.
Pro Vaše připomínky a náměty můžete využít diskusní fórum.