Jedná se o stanovení hodnoty fyzikální nebo technické veličiny měřidly a postupy stanovenými autorizační listinou. Hodnota veličiny, vyjádřená číselnou hodnotou měřené veličiny a měřicí jednotkou, je úředně zaručena. Předmětem stanovení může být rovněž složení látek a materiálů.
Vyhodnocování a porovnávání výsledků úředního měření s hodnotami stanovenými právními nebo jinými předpisy není předmětem výkonu úředního měření.
Je vhodné, aby zájemce o výkon této činnosti před podáním žádosti nejprve absolvoval, vzhledem ke specifičnosti a složitosti celého procesu, tzv. vstupní pohovor s pracovníky Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví, který provádí autorizaci k výkonu této činnosti. Zde mimo jiné získá všechny potřebné informace, týkající se výkonu úředního měření a náležitostí pro podání žádosti o tuto autorizaci.
Jedním ze základních dokladů, které se k žádosti o autorizaci přikládají, jsou certifikáty odborné způsobilosti osob, které budou činnost vykonávat. Tyto certifikáty vydávají na základě žádosti akreditované certifikační orgány pro certifikaci pracovníků.
Základním podkladem pro žádost o autorizaci k výkonu úředního měření je osvědčení o technické a metrologické způsobilosti, které vydává Český metrologický institut.
Postup pro získání oprávnění (autorizace):
- Žádost o vydání certifikátu odborné způsobilosti
- Žádost o vydání osvědčení o technické a metrologické způsobilosti k výkonu úředního měření
- Žádost o autorizaci
1) Žádost o vydání certifikátu odborné způsobilosti
- Certifikátem musí disponovat fyzické osoby, které budou úřední měření provádět.
- Certifikaci provádějí akreditované certifikační orgány. V tomto případě Český metrologický institut a Česká metrologická společnost.
Na vydání certifikátu není zákonem stanovena lhůta
2) Žádost o vydání osvědčení o technické a metrologické způsobilosti k úřednímu měření
- Žádost se podává na Český metrologický institut
- Žádost nemá předepsanou formu
K žádosti se přikládá:
- Certifikát (nebo certifikáty) odborné způsobilosti úředního měřiče
- Kopie Výpisu z obchodního rejstříku (u právnických osob). Ten je možné získat na každém kontaktním místě veřejné správy (tzv. czechpoint). Fyzické osoby, které jsou podnikateli přikládají kopii živnostenského listu.
- Seznam a metrologické parametry všech měřidel určených k provádění úřednímu měření včetně uvedení jejich největších dovolených chyb
- Doklad o vlastnictví nebo smluvní dostupnosti měřidel, určených pro výkon úředního měření
- Doklady o metrologické návaznosti měřidel (kalibrační nebo ověřovací listy).
- Seznam normativně technické dokumentace vztahující se k příslušnému měření.
- Metodiky měření obsahující také výpočty nejistot měření.
- Doklady způsobilosti, pokud jsou pro daný obor měření vyžadovány jinými právními předpisy.
- Návrh deníku Úředního měření dle MPM 13-06, příloha č. 8 a návrh dokladu o úředním měření dle přílohy č. 9 k vyhlášce č. 262/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- Další doklady podle dispozic Českého metrologického institutu.
Český metrologický institut vydá osvědčení, lhůta pro jeho vydání není stanovena.
3) Žádost o autorizaci
- Žádost se podává na Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
- Žádost nemá stanovenou formální úpravu
- Náležitosti žádosti jsou stanoveny v § 13 vyhlášky č. 262/2000 Sb., kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel a měření, ve znění pozdějších předpisů
- Podrobnější informace naleznete v zásadách autorizace
Další informace o žádosti a o autorizačním řízení
Úřad vydá rozhodnutí o autorizaci ve lhůtě stanovené správním řádem.
Po nabytí právní moci rozhodnutí o autorizaci lze provádět úřední měření.
Související informace:
V případě potřeby se můžete obrátit s dotazem na
Jednotná kontaktní místa (JKM), zřízená na 15 obecních živnostenských úřadech ve všech krajích. Více o činnosti JKM.
Pro Vaše připomínky a náměty můžete využít diskusní fórum.