Zavedení elektronické evidence tržeb (EET), které pro restaurace, hotely, obchody a další podnikatele plánuje ministerstvo financí, bude po technické stránce velice náročným projektem. Jeho základem je on-line komunikace pokladen se systémem, který bude evidovat jednotlivé transakce.
Podle některých firem však v Česku není pro podobný projekt dostatečná technická infrastruktura. „Především spolehlivý internet. Ten tu, ať se to komu líbí nebo nelíbí, zatím není,“ říká Oldřich Holuša z ostravské firmy Servis elektronických pokladen.
Rychlý internet není potřeba
Telefonní operátoři, kteří zajišťují v České republice významnou část pevného i mobilního internetu, však tvrdí, že na podobný projekt jsou po technické stránce připravení. „Terminály nevyžadují vysokorychlostní připojení, některé – a velmi spolehlivé – využívají pouze 2G technologii, jejíž použití je dostupné na 99 procentech našeho území,“ říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Nepřehlédněte!
K zavedení elektronické evidence tržeb jsme pro čtenáře portálu BusinessInfo.cz připravili sérii článků, ve kterém budeme zájemce seznamovat s plány na jeho fungování, technickými parametry, legislativním procesem, obavách podnikatelů i zkušenostmi z Chorvatska, kde se česká vláda pro svůj záměr inspirovala.
Přečíst si můžete články:
Zavedení elektronické evidence tržeb podnikatelé podporují, omezí černou konkurenci,
Víme, že naše konkurence podvádí, říkají restauratéři. Těší se na elektronickou evidenci tržeb,
Elektronická evidence tržeb se vyplatí, říká ministerstvo financí. Čeká dvanáct miliad navíc,
Chorvatská zkušenost: Do elektronické evidence tržeb se zapojilo 95 procent malých a středních firem,
Tržnice nebudou mít z evidence tržeb výjimku, slibuje ministerstvo financí,
Zavedení elektronické evidence tržeb se zpožďuje. Chorvati to zvládli za půl roku,
Starší pokladny elektronickou evidenci tržeb nezvládnou, varují odborníci,
Zopakuje se problém s registrem vozů? Podnikatelé se bojí kolapsu elektronické evidence tržeb.
Jednotliví operátoři se na start systému připravují. Vodafone koncem května představil aplikaci Vodafone ePokladna, které po zavedení evidence tržeb umožní všem podnikatelům vystavovat elektronické účtenky a odesílat on-line informace o tržbách na ministerstvo financí. Obdobné řešení už Vodafone nabízí v jiných zemích, například v Itálii.
Vodafone je zatím prvním poskytovatelem služeb, který produkt vyvinutý speciálně pro elektronickou evidenci tržeb na českém trhu nabídl. „Naše zařízení a aplikaci Vodafone ePokladna nabízíme všem středním ale i malým firmám, kterým tak významně usnadníme přechod na nový systém,“ uvedl Petr Ryska, viceprezident pro firemní zákazníky Vodafone.
Zákazníci si od Vodafonu budou moci pořídit buď celé zařízení, nebo levnější a jednodušší alternativu v podobě aplikace do chytrého telefonu nebo tabletu, která práci s elektronickými účtenkami také plnohodnotně zastane. K němu půjde připojit kapesní tiskárna.
Rovněž O2 již má s podobným systémem zkušenosti, přestože ho nevyvíjel speciálně pro projekt ministerstva financí. „V listopadu 2013 jsme ve zkušebním provozu nabídli na českém trhu mobilní platební terminály určené pro drobné podnikatele,“ říká mluvčí O2 Martin Žabka.
„Právě pro ně bylo až doposud velmi složité akceptovat platební karty, aniž by museli plnit nejrůznější podmínky stanovené bankami, dodává Martin Žabka.
Technické řešení zatím není jasné
Díky mobilnímu platebnímu terminálu a speciální aplikaci v telefonu mohou podnikatelé karty přijímat. „Celý systém lze propojit také s funkcí Pokladna, která do cloudu ukládá informace o platbách a umožňuje třeba odeslat elektronickou účtenku zákazníkovi nebo napojit Pokladnu na firemní účetnictví,“ dodává Martin Žabka.
Problémem podle něj nebude ani kvalita signálu. „Co se týká pokrytí vysokorychlostním mobilním internetem, O2 pokrývá v současné chvíli více než 93 procent obyvatel České republiky a jejich počet se nadále zvětšuje bez ohledu na plány ministerstva financí s elektronickou evidencí tržeb,“ konstatuje Martin Žabka.
K tomu, jak bude vypadat konkrétní nabídka pro podnikatele, se však operátoři zatím nechtějí příliš vyjadřovat. „V tuto chvíli ani není jasné, jak má celý systém vypadat, takže nemůžeme definovat podobu nabídky takového produktu, ani jeho ceny,“ konstatuje Martina Kemrová.
Ministerstvo financí nikoho detailně neinformovalo o přesných specifikacích EET. Proto komentovat jakékoliv částky je v tuto chvíli bezpředmětné,“ připojuje se Martin Žabka.
Ovšem optimistické přísliby ministerstva, že balíčky pro podnikatele budou operátoři nabízet již za několik málo stokorun měsíčně, firmy nepotvrzují.
„Nevíme, z jakých podkladů ministerstvo financí vychází, ale podle zkušeností kolegů například v Chorvatsku je to velmi nepravděpodobné,“ upozorňuje Martina Kemrová. Přitom právě zkušeností z Chorvatska argumentuje i ministerstvo financí.
Systém se obejde i bez internetu
Systém evidence tržeb bude fungovat i v místech bez připojení k internetu nebo v případě, že podnikatel nebude kvůli poruše dočasně připojen on-line. V tu chvíli budou živnostníci využívat takzvaný zjednodušený náhradní režim.
Ten bude vypadat podobně, jako samotná elektronická evidence tržeb. Jen místo kódu, vygenerovaného serverem Finanční správy, si náhradní režim vygeneruje vlastní kód v rámci pokladního systému. Ten bude vytištěn na účtenku.
„U každého kódu bude identifikovatelné, že ho na účtenku vytiskl konkrétní subjekt,“ popisuje náhradní řešení Simona Hornochová, náměstkyně ministra financí.
Elektronická evidence tržeb by měla fungovat od 1. ledna příštího roku. Ministerstvo financí však již nyní připouští, že systém, který má omezit daňové úniky, může nabrat zpoždění.
Dalibor Dostál